
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 11329
We wtorek weszły w życie przepisy umożliwiające pracodawcom przeprowadzenie w miejscu pracy kontroli trzeźwości pracowników. To nic nowego w wojsku, ponieważ te regulacje znalazły się w ustawie o obronie Ojczyzny i rozporządzeniu MON obowiązującym od 6 października 2022 r. Z kolei MSWiA wycofało z uzgodnień międzyresortowych przepisy dotyczące kontroli na zawartość alkoholu funkcjonariuszy podległych służb.
21 lutego weszła w życie nowelizacja Kodeks pracy wprowadzająca możliwość kontroli trzeźwości pracowników i kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu.
Kiedy pracownik może być badany
Jak wynika z interpretacji przepisów przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej badanie na trzeźwość może przeprowadzić policja lub sam pracodawca, także prewencyjnie, jeśli zajdą do tego przesłanki kontrola może objąć też pracujących zdalnie.
Resort rodziny przypomina, że nietrzeźwość pracownika będzie mogła być stwierdzona na dwa sposoby:
- w razie uzasadnionego podejrzenia, że pracownik stawił się do pracy pod wpływem alkoholu albo pił alkohol w pracy (np. zatacza się) badanie trzeźwości będzie mogła przeprowadzić policja (dotyczy to wszystkich pracowników);
- w przypadku określonych w przepisach wewnątrzzakładowych kategorii pracowników pracodawca będzie mógł przeprowadzić samodzielną, prewencyjną kontrolę trzeźwości nawet gdy pracownik nie okazuje oznak bycia pod wpływem alkoholu.
Analogiczne zasady będą stosowane do sprawdzania czy pracownik nie jest pod wpływem tzw. narkotyków.
Stan po użyciu alkoholu występuje wtedy gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do stężenia we krwi od 0,2 promila do 0,5 promila alkoholu albo obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do 0,25 mg alkoholu w 1 dm3.
Stan nietrzeźwości pojawia się wówczas gdy zawartość alkoholu w organizmie jest powyżej 0,5 promila alkoholu albo obecności w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg alkoholu w 1 dm3.
W przepisach zastrzeżono, że kontrola trzeźwości nie może naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracownika i obejmuje badanie przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego, za pomocą urządzenia posiadającego ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie.
Jeżeli kontrola trzeźwości wykaże obecność alkoholu w organizmie pracownika, ,pracodawca będzie miał obowiązek niedopuszczenia go do pracy, a wynik takiej kontroli umieści w aktach osobowych pracownika. Będzie mógł to zrobić w dowolnej formie, nawet ustnie.
Wprowadzenie kontroli trzeźwości, czas i częstotliwość jej przeprowadzania oraz rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli, należy ustalić w układzie zbiorowym pracy, w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy. A to oznacza, że w przypadku pracowników wojska, którzy są objęci Ponadzakładowym Układzie Zbiorowym Pracowników Wojskowych Jednostek Organizacyjnych Sfery Budżetowych ( PUZP), konieczne będą zmiany tych przepisów . Będzie to kolejny temat do pilnej regulacji, oprócz stawek odstających od rosnącej płacy minimalnej w państwie. Nie będzie to łatwe zadanie, bowiem - zdaniem związkowców - bardzo trudno jest zachęcić do rozmów pełnomocnika MON ds. współpracy ze związkami zawodowymi.
Żołnierze mają swoje regulacje
Zgodnie z art. 269 ustawy z 11 marca 2022 o obronie Ojczyzny, dowódca jednostki wojskowej ma obowiązek niedopuszczenia żołnierza, jeżeli stawił się on do służby po spożyciu alkoholu czy środków odurzających albo jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się do służby po spożyciu tych substancji. Szczegóły miały być zawarte w przepisach wykonawczych,.
Nowe rozporządzenie MON z 22 września 2022 r. w sprawie badań mających na celu ustalenie zdolności do wykonywania obowiązków służbowych przez żołnierza ( Dz.U nr 2048) zostało uzgodnione - jak przewiduje ustawa o obronie Ojczyzny – z ministrem zdrowia.
Jak wynika z tych przepisów badania konieczne do ustalenia zawartości alkoholu mogą obejmować: badanie wydychanego powietrza lub badanie krwi. Przy czym badanie wydychanego powietrza przeprowadza się przed badaniem krwi, jeżeli stan badanego żołnierza na to pozwala lub odmawia poddania się badaniu.
Procedury przy badaniu
Badanie na zawartość alkoholu przeprowadza się dwoma metodami: spektrometrii w podczerwieni lub utleniania elektrochemicznego, zwanego "analizatorem wydechu”.
Z badania przeprowadzonego analizatorem wydechu wskazującego na obecność alkoholu w organizmie żołnierza sporządza się protokół, zawierający m.in. uwagi badanego co do sposobu przeprowadzenia badania, jeżeli zostały zgłoszone.
Natomiast badanie konieczne do ustalenia zawartości środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych podobnie działających substancji lub środków może dotyczyć:
- badanie krwi;
- badanie śliny;
- badanie moczu.
Pojemniki z próbkami do badań laboratoryjnych w sposób zapewniający ustalenie tożsamości badanego żołnierza wykonuje się w jego obecności, jeżeli jest to możliwe.
W rozporządzeniu jest też mowa o tym, by oznaczanie zawartości alkoholu lub środków odurzających czy też substancji psychotropowych do badań laboratoryjnych były wykonywane przez:
- policyjne laboratoria kryminalistyczne;
- laboratoria (pracownie, zakłady) diagnostyczne;
- zakłady medycyny sądowej i zakłady wyższych uczelni medycznych na podstawie umowy zawartej z organami ścigania, wymiaru sprawiedliwości lub dowódcą jednostki wojskowej.
Wyniki badań niezwłocznie mają być niezwłocznie przekazane dowódcy jednostki wojskowej pisemnie w formie papierowej albo elektronicznej.
Nie mamy danych dotyczących nadużywania alkoholu lub narkotyków w jednostkach wojskowych, ale z przypadków ujawnianych przez Żandarmerię Wojskową, nie jest ich mało. W jednostce wojskowej i na służbie żołnierz ma być trzeźwy i nie naszprycowany środkami odurzającymi czy tez substancjami psychotropowymi, co oznacza permanentną kontrolę.
Kilka dni temu na portalu Rządowego Centrum Legislacji opublikowano trzy projekty rozporządzeń MSWiA dotyczące badań podległych funkcjonariuszy na obecność alkoholu lub środków odurzających. Tych regulacji już nie ma , co oznacza, że proces uzgodnień ze służbami MSWiA nie został jeszcze zakończony. R.Ch.
Zdjęcie: alko-tech.pl

- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 6440
Rosja popełniła poważny błąd dokonując inwazji na Ukrainę i podważając porządek międzynarodowy oparty na zasadach. Jesteśmy silniejsi i bardziej zjednoczeni niż kiedykolwiek, potwierdzając trwałość więzi transatlantyckich pomiędzy naszymi narodami. Będziemy w dalszym ciągu podejmować wysiłki na rzecz pokoju, bezpieczeństwa i stabilności na całym obszarze euroatlantyckim - stwierdzili przywódcy Bukaresztańskiej Dziewiątki we wspólnym oświadczeniu przyjętym po środowym szczycie w Warszawie.
Wojna na Ukrainie potrwa długo
Bukaresztańska Dziewiątka (B9) zawiązana została z inicjatywy Polski i Rumunii. Należą do niej wszystkie kraje położone na wschodniej granicy NATO: Bułgaria, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja i Węgry. Nadzwyczajny szczyt B9 odbył się m.in. z udziałem prezydenta USA Joe Bidena, sekretarza generalnego NATO Jensa Stoltenberga, prezydenta RP Andrzeja Dudy i wicepremiera Mariusza Błaszczaka.
Podczas swojego wystąpienia prezydent USA podkreślił, że "jako wschodnia flanka NATO jesteśmy zobowiązani do wzajemnej i zbiorowej obrony, z myślą nie tylko o Ukrainie, ale o demokracji i pokoju na całym świecie". J. Biden potwierdził, że art. 5 Traktatu Północnoatlantyckiego jest święty i nienaruszalny.
Z kolei Jens Stoltenberg powiedział, że Zachód powinien przygotować się na to, że wojna na Ukrainie potrwa długo, ponieważ "Putin nie przygotowuje się do pokoju".
Wspólna deklaracja
Po zakończeniu szczyt przywódcy B9 wydali wspólne oświadczenie, w którym zgodzili się, że będą się wspierać w razie jakiegokolwiek zagrożenia, potępili rosyjską agresję na Ukrainę i opowiedzieli się za wzmacnianiem obecności Sojuszu w regionie.
W dokumencie podkreślono, że działania Rosji na Ukrainie zniszczyły pokój i bezpieczeństwo w Europie oraz doprowadziły do "drastycznej degradacji środowiska bezpieczeństwa w obszarze euroatlantyckim, poważnie pogarszając również bezpieczeństwo naszych partnerów". Z tego względu Moskwa została uznana za najpoważniejsze i bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa regionu.
W odpowiedzi członkowie NATO zobowiązują się do "wdrożenia nowej podstawy odstraszania i postawy obronnej NATO oraz do wzmacniania sojuszniczej obecności wojskowej w naszych krajach". Państwa B9 zapewniają, że osoby odpowiedzialne za zbrodnie wojenne na Ukrainie zostaną pociągnięte do odpowiedzialności, a Sojusz utrzyma międzynarodową presję na Rosję. Potępiono także wszystkie państwa, które w pośredni lub bezpośredni sposób pomagają Kremlowi w wojnie.
Politycy oddali także cześć "bohaterstwu narodu ukraińskiego oraz męstwu jego wojska". oraz "ukraińskim żołnierzom broniącym swojej wolności i naszych wspólnych wartości". Podkreślono, że przyszłość Ukrainy leży w Europie, a Bukaresztańska Dziewiątka wspiera euroatlantyckie aspiracje Ukrainy.
Państwa B9 zobowiązały się także do współpracy i wspierania Republiki Mołdawii, Gruzji, Bośni i Hercegowiny.
Kolejne spotkanie „dziewiątki” odbędzie się w Bratysławie w czerwcu na miesiąc przed szczytem NATO w Wilnie.
Ukraina nigdy nie stanie się zwycięstwem Rosji
We wtorek 21 lutego, podczas pierwszego dnia wizyty w Polsce prezydent Joe Biden w Arkadach Kubickiego w Warszawie wygłosił przemówienie, w którym podkreślił rolę zjednoczonego świata w czasie, kiedy Ukraina została zaatakowana przez Rosję. Zapewnił, że świat nie odwróci wzroku od Ukrainy. "Będziemy bronić suwerenności narodów i demokracji. (...) Tego wieczoru powtórzę to, co powiedziałem w tym miejscu roku temu: dyktator pragnący odbudować imperium nigdy nie będzie w stanie wymazać miłości ludzi do wolności. Brutalność nigdy nie zdławi woli wolnych ludzi. A Ukraina, Ukraina nigdy nie stanie się zwycięstwem Rosji. (...) Wszyscy, którzy się tutaj zgromadziliście, poświęćcie chwilę, naprawdę, odwróćcie się i spójrzcie na siebie. Popatrzcie na to, co do tej pory zrobiliście. Polska gości ponad 1,5 mln uchodźców uciekających przed tą wojną. Niech Bóg wam błogosławi” – mówił prezydent J. Biden.
Podczas swojego wystąpienia przywódca Stanów Zjednoczonych podkreślił raz jeszcze, że każdy atak na jakiekolwiek z państw NATO będzie uznany za atak przeciwko wszystkim. „Niech każdy członek NATO wie i Rosja również niech wie, że atak na jednego z członków NATO, to atak przeciwko wszystkim. To jest święta przysięga obronienia każdej piędzi ziemi krajów NATO” – powiedział przywódca USA.
Na piątek, 24 bm. prezydent zwołał Radę Bezpieczeństwa Narodowego. Jak wynika z komunikatu BBN, na posiedzeniu Rady omówione zostaną bieżące wnioski dla bezpieczeństwa państwa związane z rosyjską inwazją na Ukrainę, także w kontekście konsultacji prezydentów Polski i USA oraz nadzwyczajnego szczytu Bukaresztańskiej Dziewiątki. R.Ch.
Zdjęcie: Marek Borawski (KPRP)

- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 42831
W poniedziałek, 20 bm prezydent RP podpisał ustawę z 26 stycznia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wprowadzeniem świadczenia za długoletnią służbę. Ponadto dodatek motywacyjny po co najmniej 25 latach służby obejmie też funkcjonariuszy Krajowej Administracji Skarbowej i Straż Marszałkowską, a także ABW i AW, SKW i SWW oraz CBA. Te przepisy wejdą w życie od 1 marca br.
Zatrzymać mundurowych w służbie
Celem tego świadczenia jest zatrzymanie doświadczonych funkcjonariuszy i żołnierzy w służbie, przez wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń. Dodano nowe świadczenie dla mundurowych posiadających co najmniej 15-letni staż służby. Projekt ustawy powstał w wyniku dialogu ze związkami zawodowymi oraz analizy sytuacji w służbach. Chodziło także o zrekompensowanie dużo wyższego poziomu waloryzacji emerytur (ok. 14,8 ) w porównaniu z waloryzacją uposażeń (7,8 proc.) w służbach mundurowych planowaną dopiero od 1 marca. Pojawiło się zagrożenie, że wielu żołnierzy i funkcjonariuszy odejdzie ze służby, co okazało się prawdziwe. W 2022 r. stosunek służbowy rozwiązało prawie 9 tysięcy żołnierzy oraz kolejne 4392 zwolniło się w styczniu br.
W przypadku żołnierzy zawodowych, to zmiany dotyczą art. 432 ustawy z 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305). Dodano nowe świadczenie za długoletnią służbę wojskową. Należy podkreślić, że projektowane świadczenie w odróżnieniu od dodatku za wysługę lat, mimo wspólnych cech, pełni odmienną funkcję.
Świadczeniem za długoletnią służbę będzie przysługiwało w wysokości 5 proc. należnego uposażenia zasadniczego po osiągnięciu 15 lat służby. Będzie zwiększane o kwotę 1 proc. należnego uposażenia zasadniczego za każdy kolejny rozpoczęty rok służby, nie więcej jednak niż do wysokości 15 proc. po 25 latach służby, które będzie wypłacane do dnia rozwiązania stosunku służbowego w związku ze zwolnieniem żołnierza i funkcjonariusza ze służby, z jego śmiercią lub zaginięciem.
Co do zasady świadczenie to nie będzie stanowiło składnika uposażenia lub dodatku do uposażenia. Nie będzie stanowić podstawy wymiaru emerytury lub renty inwalidzkiej. Ustawa w odpowiednich zmianach do ustaw wprowadza wyjątek, kiedy to świadczenie będzie wliczone do podstawy wymiaru emerytury lub renty inwalidzkiej. Warunkiem wliczenia świadczenia do podstawy wymiaru emerytury lub renty inwalidzkiej będzie osiągnięcie przez funkcjonariusza i żołnierza 32 lat wysługi emerytalnej.
Prawo do dodatku motywacyjnego w innych służbach
Ustawa przyznaje ponadto prawo do dodatku motywacyjnego funkcjonariuszom Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Celno-Skarbowej oraz Straży Marszałkowskiej. Dodatek motywacyjny funkcjonuje już w służbach podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji (m.in. w Policji, Straży Pożarnej, Straży Granicznej), Służbie Więziennej oraz w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Dodatek motywacyjny przyznawany będzie w jednej z dwóch wysokości 1500 zł (po osiągnięciu co najmniej 25 lat stażu służby) albo 2500 zł (po przekroczeniu 28 lat i 6 miesięcy stażu służby).
W ustawie o Policji, o Straży Granicznej i o Państwowej Straży Pożarnej wprowadzone zostały zmiany usuwające jedną z przesłanek fakultatywnego zwolnienia funkcjonariusza ze służby tj. „nabycie prawa do zaopatrzenia emerytalnego z tytułu osiągnięcia 30 lat wysługi emerytalnej”.
W ustawie wprowadzone zostały również przepisy przejściowe regulujące m.in. sprawy wszczętych i niezakończonych, przed dniem wejścia w życie ustawy postępowań, w wyniku których zwolniono funkcjonariuszy z powodu „nabycia prawa do zaopatrzenia emerytalnego z tytułu osiągnięcia 30 lat wysługi emerytalnej”.
Koszty wprowadzenia świadczenia za długoletnią służbę w resorcie spraw wewnętrznych i administracji w 2023 r, ( za 10 miesięcy) wyniosą ponad 291 mln zł z tego w Policji – 215 mln zł, Straży Granicznej – 26, 7 mln zł, Państwowej Straży Pożarnej – 43 mln zł. a w Służbie Ochrony Państwa – 6,5 mln zł W latach kolejnych roczny skutek wyniesie prawie 350 mln zł.
Nie podano jakie koszty poniesie budżet MON z powodu dodatkowych wydatków dla żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Służby Wywiadu Wojskowego. Podano jedynie, że skutki finansowe zostaną sfinansowane w ramach środków ustalanych corocznie w ustawie budżetowej dla części 29 – Obrona narodowa.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 marca 2023 r., z wyjątkiem art. 14, który obowiązuje od 1 stycznia 2024 r. Ry


- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 54512
W piątek, 17 lutego weszła w życie decyzja budżetowa na rok 2023 r. ministra obrony narodowej, z mocą obowiązującą od 1 stycznia. Jest to kluczowy plan finansowy dla jednostek i instytucji wojskowych w resorcie ON.
W decyzji nr 8 szefa MON z 17 lutego br. ustalono wydatki budżetu ON na kwotę 96 mld 920,5 mln zł, co stanowi 3 proc. PKB, przy planowanym wzroście dochodu narodowego jedynie o 1,7 proc. i planowanej inflacji - 9,8 proc. Do tego dochodzą pozabudżetowe dodatkowe środki z Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych szacowane na 30-40 mld zł. W sumie rząd przeznaczy na obronność państwa 4 procent PKB wobec 2,2 proc. w 2022 r. (57,1 mld zł).
Limity etatów nie do przekroczenia
W 2023 roku założono średnioroczny limit stanów żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy w obronie narodowej w części 29 budżetu na poziomie nie wyższym niż 125 651, w tym urzędach centralnych - 898. Założono, że liczebność Wojsk Lądowych będzie nie wyższa niż 59 106, w Siłach Powietrznych – 18 697, w zabezpieczeniu wojsk – 15 003, Marynarce Wojennej – 7543, w Wojskach Obrony Terytorialnej – 4860 (tylko żołnierze zawodowi – przyp. R.Ch.), Żandarmerii Wojskowej – 3540, Wojskach Specjalnych – 3841, w cybebezpieczeństwie i wsparciu kryptologicznym – 2306, dowodzeniu i kierowaniu SZ RP – 1451,a duszpasterstwie wojskowym– 168.
Po raz pierwszy w decyzji budżetowej na 2023 r. nie podano ilu żołnierzy zawodowych zaplanowano, że odejdzie z wojska. W ubiegłorocznej decyzji z 14 lutego przyjęto liczbę 5300, ale limit został znacznie przekroczony. Z wojskowego munduru zrezygnowało 8988 żołnierzy i kolejne 4392 zwolniło się w styczniu br.
W decyzji budżetowej MON na 2023 r. podano, że zmiany organizacyjno-etatowe dotyczące utrzymania stanów osobowych żołnierzy zawodowych będą kosztować ok. 387 mln zł. Wskaźnik ukompletowania żołnierzami zawodowymi Sił Zbrojnych RP czasu „P” (stan ewidencyjny) do liczby stanowisk etatu czasu „P” przyjęto na poziomie 78 proc. W zeszłym roku ten wskaźnik wyniósł 82 proc. Oznacza to, że powstanie więcej jednostek wojskowych, ale będą za to niżej ukompletowane.
Nagrody i zapomogi dla żołnierzy i pracowników
W tym roku kadra zawodowa WP może liczyć na podwyżki uposażeń w podobnej wysokości jak w całej sferze budżetowej, czyli o 7,8 proc., ale nie od stycznia tylko od marca. Po publikacji decyzji budżetowej w Dzienniku Urzędowym MON nic już nie stoi na przeszkodzie, by projekt rozporządzenia ws. uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych z nowymi stawkami został opublikowany jeszcze w tym miesiącu.
Zgodnie z decyzją budżetową szefa MON, na fundusz nagród i zapomóg dla kadry zawodowej przewidziano 103,9 mln zł, w tym na nagrody 83,1 mln zł. To jest dwukrotnie mniej niż w ubiegłym roku, ale w trakcie roku budżetowego w 2022 szef MON podwyższył trzykrotnie fundusz na nagrody dla żołnierzy niezawodowych (ponad 200 mln zł) . Nagrody i zapomogi otrzymają także żołnierze niezawodowi ( 21,3 mln zł, w tym 17 mln zł na nagrody, przeznaczone głównie na premie dla żołnierzy WOT). Od wielu lat nie zmienia się za to wysokość zapomóg dla weteranów i weteranów poszkodowanych ( 400 tys. zł).
Celowy fundusz nagród dla pracowników objętych Ponadzakładowym Układem Zbiorowym Pracy dla Pracowników Wojskowych Jednostek Organizacyjnych Sfery Budżetowej w wysokości 759 tys. zł. To naprawdę niewiele wobec prawie 45 tysięcy zatrudnionych, przy limicie zatrudnienia 47 405 osób.
Dla pracowników wojska przewidziano podwyżki, z wyrównaniem od stycznia w średniej wysokości 7,8 proc. Na zmiany organizacyjno-etatowe dotyczące zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń pracowników cywilnych wynikające m.in. ze wzrostu minimalnego wynagrodzenia z 3010 zł do 3490 zł od stycznia br. oraz 3600 zł od lipca br. przewidziano 73,6 mln zł, kilkakrotnie więcej niż w ubiegłym roku. Związkowcy w resortu obrony narodowej od dawna się domagają rozpoczęcia negocjacji w sprawie uaktualnienie tabel zaszeregowania w Ponadzakładowym Układem Zbiorowym Pracy ( PUZP), bowiem wiele stanowisk dla pracowników wojska jest klasyfikowanych poniżej minimalnego wynagrodzenia w państwie. Pracodawcy w resortu obrony ratują się nagrodami, które sięgają od 10 do nawet 120 proc. wynagrodzenia podstawowego ( średnio ok. 30 proc.).Na świadczenia pieniężne z tytułu zaopatrzenia emerytalnego byłych żołnierzy zawodowych i ich rodzin przeznaczono 9 mld 542 mln zł.
Te środki uwzględniają waloryzację emerytur wojskowych wskaźnikiem 114,8 proc. – najwyższym od lat z powodu nienotowanej od 25 lat wysokiej inflacji. Na osłodę, emeryci otrzymają także „trzynastki” w kwietniu w wysokości minimalnej emerytury (1 588,44 zł brutto, czyli 1 445 zł netto) , a także „czternastkę” na przełomie sierpnia i września, ale nie wszyscy. Zasady wypłat będą takie same jak w roku ubiegłym, czyli w wysokości minimalnej emerytury dla osób ze świadczeniami do ok. 2,9 tys. zł brutto). „14” nie dostaną osoby z emeryturą przekraczającą ok. 4500 zł brutto.
Znaczący wzrost dotacji dla Agencji Mienia Wojskowego
Rekordowa będzie dotacja dla Agencji Mienia Wojskowego. Na tzw. zadania zlecone zarezerwowano 2 mld 435 mln zł, czyli o 71 proc. więcej od rzeczywistego dofinansowania z budżetu MON w 2022 r.
Na wypłatę odpraw mieszkaniowych w 2023 r. zaplanowano środki w wysokości 1 mld 134 mln zł dla około 4 200 świadczeniobiorców (przeciętnie ok. 270 tys. na odprawę). Z kolei na wypłatę świadczenia mieszkaniowego w 2023 roku przewidziano 857 mln 895 tys. zł dla ok. 89 tys. żołnierzy.
Od 1 stycznia br. weszły w życie nowe wyższe kwoty na świadczenie mieszkaniowe, które urealniają wskaźniki świadczenia w 77 garnizonach na 106 istniejących. Średnia wysokość świadczenia w 2023 r. wyniesie ok. 800 zł ( było 680 zł). Wydatki z budżetu MON z tego tytułu zwiększą się o ok. 102 mln zł. Pierwsze wypłaty podwyższonych świadczeń nastąpiły w lutym br.
Priorytety modernizacyjne
W strukturze wydatków, prawie 42 proc. budżetu MON stanowią wydatki majątkowe, czyli na zakup sprzętu i uzbrojenia, inwestycje budowlane oraz prace badawczo-rozwojowe związane z obronnością. Stanowi to wzrost o ponad dwie trzecie wobec tego roku, nie licząc wydatków z funduszu wsparcia. Jest to znacznie wyższy poziom od wymaganych ustawą o obronie Ojczyzny 20 proc.
Warto przypomnieć, iż w 2023 roku będzie nadal realizowany program wieloletni „Wyposażenie Sił Zbrojnych RP w czołgi". Szczegóły na temat zdolności i pilnych potrzeb polskich sił zbrojnych, a także główne kierunki realizacji polityki zbrojeniowej zawiera tajny dokument „Pakiet wzmocnienia Sił Zbrojnych RP na lata 2023–2025". Zawiera zidentyfikowane przez Siły Zbrojne pilne potrzeby w zakresie zdolności, w tym będące wynikiem doświadczeń wojny na Ukrainie dotyczącym operacyjnego wykorzystania sprzętu wojskowego. Ponadto wskazuje główne kierunki realizowanej polityki zbrojeniowej, ale także elementy dyslokacyjne poszczególnych jednostek i komponentów.
MON deklaruje, że pierwszym kierunkiem adresowania zamówień jest polski przemysł zbrojeniowy, ale w rzeczywistości największe wartościowo zakupy dotyczą m.in. samolotów F-35, czołgów Abrams, systemu Patriot, wyrzutni HIMARS czy też kontraktów z Koreą Południową na czołgi K2, armatohaubice K9 oraz samoloty szkolno-bojowe FA-50.
Na zadania dotyczące modernizacji technicznej ujęte w programach operacyjnych planuje się wydać ponad 16 mld zł. Będą one składać się m.in. z wydatków na:
- system obrony powietrznej, w tym m. in. dostawę zestawów rakietowo-artyleryjski Pilica+, stacji radiolokacyjnych Bystra, zestawów rakietowych średniego zasięgu Wisła, systemów rakietowo-artyleryjskich Pilica, rakiet przeciwlotniczych Piorun, dalszą modernizację stacji radiolokacyjnych NUR-21;
- dostawę śmigłowców AW101 zwalczania okrętów podwodnych wyposażonych w sprzęt pozwalający na prowadzenie akcji poszukiwawczo-ratowniczych w ramach bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR);
- modernizację wojsk rakietowych i artylerii czyli m. in. na kontynuację pozyskiwania 155 mm dywizjonowych modułów ogniowych Regina, moździerzy samobieżnych Rak, 122 mm pocisków rakietowych do wyrzutni WR-40 Langusta, RM-70 i BM-21 Grad, pozyskanie dywizjonowych modułów ogniowych wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych Homar i miniaturowych bezzałogowych statków powietrznych Fly Eye;
- kontynuację pozyskiwania wyposażenia dla Ośrodka Rozpoznania Obrazowego, rozpoczęcie pozyskiwania bezzałogowych statków powietrznych klasy nano i mini – Wizjer i Ważka, bezzałogowych statków powietrznych klasy taktycznej Albatros;
- samoloty wielozadaniowe F-35 Harpia;
- zakup usługi dotyczącej pozyskania zdolności rozpoznania w oparciu o leasing bezzałogowego systemu rozpoznawczego MQ-9A;
- pozyskanie ciężkiego kołowego pojazdu ewakuacji i ratownictwa technicznego, zdalnie sterowanego systemu wieżowego ZSSW-30 z wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike zintegrowanego z Rosomakiem, kontynuację finansowania kołowego transportera opancerzonego w wersji rozpoznania skażeń RSK;
Na 2023 rok na infrastrukturę wojskową zaplanowano wydanie 5,447 mld zł, z tego aż 4,791 mld zł przeznaczono na inwestycje budowalne narodowe, w tym 208 mln zł na realizację inwestycji na rzecz Sił Zbrojnych USA w Polsce. Ponadto 656 mln zł przeznaczonych zostanie na inwestycje w ramach uczestnictwa Polski w Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa. R.Ch.