- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 52250
Z okazji Święta Wojska Polskiego przewidywane są nominacje generalskie oraz awanse żołnierzy zawodowych. Nie będzie przyspieszonych awansów w korpusie szeregowych i podoficerów młodszych, które zapowiada nowelizowana w parlamencie ustawa o Agencji Mienia Wojskowego, przewidująca także zmiany w ustawie o obronie Ojczyzny.
W miniony piątek Senat wprowadził do tych przepisów cztery poprawki, co oznacza, że Sejm musi się do nich ustosunkować w II połowie sierpnia. Jeśli prezydent podpisze te regulacje w tym miesiącu, to wejdą one w życie dopiero po 14 dniach od ich publikacji w Dzienniku Ustaw. Zaczną więc obowiązywać dopiero przy awansach z okazji Dnia Niepodległości.
Skrócenie minimalnych okresów do mianowania
Poprawki Senatu nie dotyczą zmiany art. 140 ustawy o obronie Ojczyzny, która ma na celu skrócenie minimalnych okresów służby wymaganych do mianowania na wyższy stopień wojskowy. Zamiast aktualnie obowiązującego 3-letniego stażu służby w stopniu wojskowym (wyjątkowo 2-letnim w szczególnych sytuacjach) proponuje się:
- mianowanie w korpusach szeregowych i podoficerów młodszych – po upływie 12 miesięcy od mianowania,
- mianowanie w korpusie oficerów młodszych – po upływie 2 lat od mianowania.
Dla pozostałych korpusów, tj. korpusu podoficerów starszych i oficerów starszych oraz generałów, proponuje się zachowanie dotychczasowych zasad mianowania. W tym przypadku w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli przemawiają za tym potrzeby Sił Zbrojnych, na stopnie wojskowe, żołnierz może być mianowany na kolejny wyższy stopień wojskowy, jednak nie krótszym niż 2 lata.
"Zmiany te mają na celu przyspieszenie osadzania wyższych wakujących stanowisk służbowych, a na zwolnione przez tych żołnierzy stanowiska służbowe, które są najniższymi w korpusach, powołuje się do służby wojskowej osoby cywilne" - czytamy w uzasadnieniu ustawy.
Obecne wymagania przy awansach
Awanse z okazji Święta Wojska Polskiego odbywają się na podstawie art. 140 ustawy z 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, rozporządzenia MON z 20 lutego 2023 r. w sprawie wyznaczania żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe i zwalniania z tych stanowisk [Dz.U. poz. 413], który wszedł w życie od 3 marca br. oraz wytycznych Departamentu Kadr MON.
W art. 140 ust. 12 ustawy o obronie Ojczyzny zapisano, że żołnierze w czynnej służbie wojskowej mogą być mianowani w czasie pokoju na kolejny wyższy stopień wojskowy, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
- uzyskają pozytywne wyniki w szkoleniu wojskowym;
- otrzymali co najmniej bardzo dobrą ocenę w opinii służbowej;
- ukończyli kurs lub szkolenie wojskowe, jeżeli jest to wymagane dla stopnia wojskowego, na który mają być mianowani.
Należy podkreślić, że zmiana zaszeregowania do kolejnego wyższego stopnia wojskowego jest możliwa po upływie co najmniej:
- 3 lat zajmowania przez żołnierza zawodowego stanowiska służbowego w posiadanym stopniu wojskowym oraz uzyskaniu ogólnej oceny co najmniej bardzo dobrej w ostatniej opinii służbowej;
- 2 lat zajmowania przez żołnierza zawodowego stanowiska służbowego w posiadanym stopniu wojskowym oraz uzyskaniu ogólnej oceny wzorowej w ostatniej opinii służbowej.
W rozporządzeniu MON z 20 lutego 2023 r. określono tryb przeszeregowania żołnierzy do wyższego stopnia wojskowego w ramach zajmowanego stanowiska służbowego.
Jest to możliwe w odniesieniu do stanowiska służbowego, dla którego określono kilka stopni wojskowych. Faktycznie proces ten sprowadza się do wydania decyzji przez właściwy organ wojskowy o mianowaniu żołnierza na bezpośrednio wyższy stopień wojskowy.
Proces awansowy jest wszczynany przez dowódcę jednostki wojskowej, w której żołnierz pozostaje na ewidencji. Dowódca występuje z wnioskiem o zmianę zaszeregowania, po dokonaniu ustawowych przesłanek umożliwiających to przeszeregowanie, tj. po uwzględnieniu stażu służby oraz ocen z opiniowania służbowego. Wnioski te będą następnie kierowane do organu właściwego do mianowania żołnierza na wyższy stopień wojskowy. Proces zmiany zaszeregowania będzie się kończył decyzją o mianowaniu żołnierza oraz po stwierdzeniu tego faktu, dla celów ewidencyjno – finansowych, w rozkazie dziennym dowódcy.
Należy podkreślić, że zmiana zaszeregowania do wyższego stopnia wojskowego uważa się za dokonaną po stwierdzeniu w rozkazie dziennym przez dowódcę jednostki wojskowej, a w przypadku żołnierza zawodowego na stanowisku służbowym dowódcy jednostki wojskowej przez jego bezpośredniego przełożonego, daty mianowania oraz zmiany zaszeregowania żołnierza zawodowego.
W przepisach szczegółowych zapisano także, że dowódcy jednostek wojskowych zostali zobligowani do występowania z wnioskami o mianowanie z dniem 3 maja, 15 sierpnia, 11 listopada oraz ewentualnie w innych terminach na polecenie szefa MON. Należy zauważyć, że w ustawie o obrony Ojczyzny nie narzucono ministrowi obrony narodowej terminów mianowania, zatem możliwe jest wskazanie przez niego również innych terminów.
Czy będą problemy z przyspieszonymi awansami?
W ubiegłym roku, gdy obowiązywała już od kwietnia 2022 ustawa o obronie Ojczyzny, a nie było przepisów wykonawczych dyrektor Departamentu Kadr przesłał do jednostek wojskowych pismo nr DK/15570 z 25 października 2022 a dotyczące mianowania na kolejny stopień wojskowy w ramach zajmowanego stanowiska służbowego. Zalecono m.in. w nim, aby dowódcy skorzystali z uprawnienia wynikającego z art. 136 ust. 4 ustawy z 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny. Jednocześnie w dalszej części pisma dyrektor DK przypomniał, aby mianowanie na kolejny, wyższy stopień wojskowy następowało po 3 latach od dnia poprzedniego mianowania oraz po uzyskaniu pozytywnych wyników w szkoleniu i otrzymaniu co najmniej bardzo dobrej oceny z opinii służbowej.
Tymczasem art. 140 ustawy z 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny określa warunki mianowania na wyższe stopnie wojskowe. Natomiast w ustępie 17. czytamy, że "Mianowanie żołnierza na kolejny wyższy stopień wojskowy może nastąpić po upływie 3 lat od dnia poprzedniego mianowania.", natomiast w kolejnym ustępie (18.) wskazano, że "w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeśli przemawiają za tym potrzeby Sił Zbrojnych, żołnierz może być mianowany na kolejny wyższy stopień wojskowy przed upływem okresu, jednak nie krótszym niż 2 lata.".
Czy podobna restrykcyjna zasada będzie stosowana w sierpniu przy awansach wobec szeregowych zawodowych oraz podoficerów i oficerów młodszych? Czy może jednak kryteria będą dostosowane do wymogów ustawy o obronie Ojczyzny, tej na razie obowiązującej? Bo szykuje się wysyp żołnierskich awansów z okazji Dnia Niepodległości. R.Ch.
Foto: 4 pułk przeciwlotniczy
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 5971
Wicepremier Jarosław Kaczyński zapowiedział rozbudowę zabezpieczeń na granicy polsko-białoruskiej. Ma to bezpośredni związek z przeniesieniem na zachód Białorusi Grupy Wagnera, a w szczególności z obsadzeniem przez najemników pozycji w okolicy tzw. “Przesmyku Suwalskiego”.
Wzmocnienie granicy wschodniej
Na konferencji prasowej, która odbyła się tuż przy granicy zapowiedziano bliżej nieokreśloną dodatkową formę ochrony granicy z Białorusią. Chodzi o zbudowanie jakiejś formy zabezpieczeń w pobliżu rzek. Do tej pory w tym miejscu nie ma żadnych umocnień. Dotychczasowe ogrodzenie znajduje się tylko na granicy lądowej.
Najprawdopodobniej doczekamy się także rozbudowy ogrodzenia granicznego. Nie chodzi jednak o zwiększenie wysokości czy wzmocnienie wytrzymałości konstrukcji, a o budowę bariery elektronicznej – takiej, która istnieje już na granicy z Rosją.
8 tygodni szkolenia dla przyszłych funkcjonariuszy SG
Świeżo przyjęci strażnicy graniczny mogą liczyć na ekspresowe przekazywanie wiedzy. Jak dowiedziałem się od jednej z uczestniczek kursu, rozpoczęte w lipcu szkolenie podstawowe w Centralnym Ośrodku Szkolenia Straży Granicznej w Koszalinie potrwa tylko 8 tygodni. Należy postawić pytanie czy tak krótkie przeszkolenie wpłynie na jakość wykonywania zadań przez funkcjonariuszy. Przyspieszony kurs wskazuje na wysokie braki kadrowe w związku z sytuacją na granicy.
Wagnerowcy przesunięci w stronę granicy polsko-litewskiej.
Z doniesień wynika, że grupa około 100 najemników z Grupy Wagnera zostało przeniesionych w rejon “Przesmyku Suwalskiego”. To newralgiczne obszar NATO. Jest trudny do ewentualnej obrony, gdyż leży pomiędzy Rosją a Białorusią. Jeśli wrogie wojska zajęłyby ten teren odcięłyby kraje zachodu od Litwy, Łotwy i Estonii.
W ostatnim czasie mieliśmy także propagandowe hasła ze strony Prezydentów Rosji i Białorusi na temat Polski i chęci przeniknięcia do naszego kraju grup Wagnerowców. Dodatkowo Prezydent Putin przekonywał w wystąpieniu, że Polska wspólnie z NATO chce oderwać część Ukrainy. Wydaje się, że takie słowa nie padają jak na razie na podatny grunt, a wsparcie dla Ukrainy nie słabnie.
Czy czeka nas stan wyjątkowy?
Nadchodzący okres kampanii wyborczej może skutkować wzrostem presji migracyjnej na granicy z Białorusią. Putin z Łukaszenką na pewno będą starali się zdestabilizować sytuację w Polsce w tym czasie. Wielu obawia się, że może to oznaczać konieczność wprowadzenia po raz kolejny stanu wyjątkowego we wschodnich powiatach kraju. Oznaczałoby to odroczenie wyborów i możliwą destabilizację sytuacji politycznej w Polsce. Na to władza nie będzie chciała sobie pozwolić, dlatego moim zdaniem stan wyjątkowy wprowadzony zostanie tylko w ostateczności.
Wielu ekspertów uważa, że Grupa Wagnera może przyczynić się do wzrostu liczby migrantów na granicy, jednak 100 najemników nie powinno zdestabilizować naszego Państwa. Polskie siły powinny sobie poradzić z tym problemem, a wszelkie straszenie obecną sytuacją wydają się polityczną zagrywką w obliczu zbliżających się wyborów.
Autor: Mateusz Bartczak
zdjęcie: MSWiA
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 36382
Tego samego dnia, kiedy w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie MON z. 12 lipca 2023 r. w sprawie nagród uznaniowych i zapomóg żołnierzy zawodowych, szef MON podpisał decyzje nr 76 z 24 lipca br. o podwyższeniu funduszu nagród i zapomóg dla żołnierzy zawodowych ze 103,9 mln zł do 155,4 mln zł, w w tym na nagrody z 83,1 mln zł od 134 616 tys.
To nie koniec z nagrodami?
To oznacza, że w I półroczu br. wyczerpała się pula nagród dla kadry zawodowej WP i kolejne prawie 50 mln zł zostanie przeznaczone na nagrody z okazji Święta Wojska Polskiego. Nagrody pod koniec roku też będą, bowiem do ubiegłorocznego limitu przeznaczonego wtedy na fundusz nagród brakuje prawie 50 mln zł (202 mln zł).
Nowe rozporządzenie, podpisane przez ministra obrony 12 lipca br. wejdzie w życie od 8 sierpnia, czyli tuż przed Świętem Wojska Polskiego
Nowe przepisy stanowią akt wykonawczy do art. 443 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305, z późn. zm.), który określa tryb przyznawania żołnierzom zawodowym nagród uznaniowych oraz zapomóg, Zastępuje rozporządzenie MON z 29 maja 2014 r (Dz. U. z 2021 r. poz. 1670). Zgodnie z art. 443 ust. 1 żołnierzom zawodowym może być przyznana nagroda – w szczególności w związku z przejawianiem inicjatywy w służbie albo wykonywaniem zadań służbowych wymagających szczególnie dużego nakładu pracy, w tym poza określonym czasem służby, w skróconych terminach lub warunkach szczególnie utrudnionych.
Z kolei art. 443 ust 6 przewiduje, że warunkiem przyznania żołnierzowi zawodowemu nagrody uznaniowej jest uzyskiwanie wysokich wyników w wykonywaniu zadań służbowych. Żołnierzowi zawodowemu można również przyznać nagrodę uznaniową za wykonywanie zadań służbowych o wysokiej odpowiedzialności , a także wykraczających poza zwykłe obowiązki służbowe, w szczególności za przejawianie inicjatywy w służbie albo wykonywanie zadań służbowych wymagających dużego nakładu pracy czy działań poza czasem służby.
Sprawdzone regulacje
Przeprowadzona w resorcie obrony narodowej analiza funkcjonowania aktualnych zapisów wskazuje, że obowiązujące regulacje sprawdziły się w ciągu lat stosowania zyskując pozytywne opinie właściwych komórek kadrowych. Nowe regulacje bazują więc na dotychczasowych rozwiązaniach.
Podobnie jak w poprzednich przepisach zapisano, że nagrody uznaniowe przyznawać będzie dowódca jednostki wojskowej, z jego z inicjatywy, jego przełożonych; a także na wniosek bezpośredniego przełożonego żołnierza zawodowego.
Podstawę do jej wypłaty stanowić będzie rozkaz lub decyzja organu, który przyznał nagrodę. Przyjęto, że nagrodą będzie mogła zostać przyznana z inicjatywy dowódcy oraz na wniosek wskazanych podmiotów.
W przypadku zapomóg przyjęto rozwiązanie, zgodnie z którym będzie ona mogła zostać przyznana zarówno na wniosek zainteresowanego żołnierza, jak również określonych podmiotów. Do wniosku należy załączyć dokumenty potwierdzające zaistnienie zdarzeń uzasadniających jej przyznanie. Zapomoga przyznawana będzie jednorazowo.
Standardy przyznawania nagród pieniężnych
Jak już zwracaliśmy uwagę w publikacjach, najistotniejszym aspektem jest to, aby proces przyznawania nagród pieniężnych żołnierzom zawodowym był sprawiedliwy, przejrzysty i oparty na obiektywnych kryteriach. Decyzje dotyczące przyznawania nagród powinny być oparte na udokumentowanych osiągnięciach i zasługach każdego żołnierza, z uwzględnieniem odpowiednich standardów i wytycznych.
Ponadto, równość szans i uczciwość powinny być integralną częścią procesu przyznawania nagród. Niezależnie od rangi czy stopnia wojskowego, wszyscy żołnierze powinni mieć równe szanse na otrzymanie nagrody pieniężnej, jeśli spełniają odpowiednie kryteria i osiągnęli wybitne wyniki. To zapewnia uczciwość i buduje zaufanie wśród żołnierzy oraz promuje zdrową rywalizację i aspirację do osiągnięć.
Przyznawanie nagród pieniężnych powinno być oparte na kryteriach obiektywnych, takich jak skuteczność w wykonywaniu zadań, inicjatywa czy zaangażowanie w rozwój zawodowy. Niezależnie od rangi czy stopnia wojskowego, każdy żołnierz, który spełnia określone kryteria, powinien być równo traktowany i mieć równe szanse na otrzymanie nagrody. Wyróżnienie finansowe powinno być przyznawane na podstawie zasług i osiągnięć, a nie hierarchii stopni wojskowych.
Ważne jest, aby w systemie nagradzania żołnierzy zawodowych istniała jasna i transparentna procedura, która opiera się na mierzalnych kryteriach oceny. Tylko w ten sposób można zapewnić sprawiedliwość i uczciwość w przyznawaniu nagród oraz stymulować żołnierzy do dążenia do doskonałości i osiągania wybitnych wyników.
Najczęstsze nieprawidłowości w procedurze przyznawania nagród pieniężnych
Jedną z nieprawidłowości mogącą wystąpić jest przyznawanie nagrody pieniężnej w wysokości zależnej od posiadanego stopnia wojskowego. Wszelkie przypadki, w których wysokość nagrody pieniężnej jest uzależniona od posiadanego stopnia wojskowego wyróżnianego żołnierza, powinny być rozpatrywane jako naruszenie przepisów i procedur, a odpowiednie działania powinny zostać podjęte w celu naprawienia takiej nierówności i zapewnienia uczciwości w systemie nagród dla żołnierzy zawodowych.
Nagrody pieniężne są świadczeniami wyjątkowymi, przyznawanymi żołnierzom zawodowym za ponadprzeciętne wykonywanie obowiązków służbowych. W sytuacji gdy nagroda staje się świadczeniem powszechnym i staje się składnikiem wypłacanym żołnierzowi systematycznie, w regularnych odstępach czasu, za zwyczajne wykonywanie obowiązków służbowych, w oderwaniu od przesłanek przyznania nagrody, stanowi to już naruszenie przepisów regulujących jej przyznawanie.
Mimo, że nagrody przyznawane są uznaniowo to muszą wiązać się z konkretnym zdarzeniem występującym po stronie wyróżnianego żołnierza. Nie powinny być przyznawane za dobre wykonywanie swoich obowiązków, lecz za pracę o szczególnym znaczeniu dla danej jednostki wojskowej. Za wykonywanie codziennych obowiązków żołnierz otrzymuje uposażenie.
Nagrody stanowią formę uznania, motywacji i zachęty dla żołnierzy do dalszego doskonalenia się oraz są częścią szerszego systemu motywacyjnego. Ważne jest, aby proces przyznawania nagród był sprawiedliwy, przejrzysty i oparty na obiektywnych kryteriach, przy równym traktowaniu wszystkich żołnierzy. R.Ch., Mykonos
zdjęcie: CO MON
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 49564
Szef MON zdecydował, że na Święto Wojska Polskiego każdy pracownik wojska na całym etacie otrzyma 1000 zł nagrody, a do końca września br. – kolejne tysiąc zł wynikające z nowelizacji tegorocznego budżetu państwa. Porozumienie MON z organizacjami związkowymi w sprawie m.in. aktualizacji tabeli zaszeregowania w Ponadzakładowym Układzie Zbiorowym Pracy dla Pracowników Wojskowych Jednostek Organizacyjnych Sfery Budżetowej z 8 czerwca 1998 r. ( PUZP) możliwe jest w przyszłym tygodniu.
W piątek, 27 bm. odbyło spotkanie związków zawodowych zrzeszających w resorcie obrony narodowej pracowników cywilnych z Wojciechem Skurkiewiczem, wiceministrem obrony narodowej oraz dr. Wojciechem Drobnym, dyrektorem Departamentu Spraw Socjalnym, pełnomocnikiem MON ws. współpracy ze związkami zawodowymi
Do spotkania i poinformowaniu o decyzji szefa MON doszło po wypracowaniu 21 lipca br. wspólnego stanowiska związków zawodowych działających w resorcie ON oraz wysłaniu pisma do ministra obrony narodowej oraz ministra finansów. Pismo dotyczyło m.in. rozpoczęcia natychmiastowych prac nad nowymi, niezmienianymi od kilku lat stawkami w PUZP (pomimo wzrostu płacy minimalnej) oraz zwiększenia funduszu płac pracowników wojska w 2024 r. o 2 mld zł. Chodzi o znaczne zwiększenie wynagrodzenia ponad zapisany w założeniach przyszłorocznego budżetu państwa wskaźnik waloryzacji wynagrodzeń o 6,6 proc. „Byłby to pierwszy krok w realizacji zgłaszanych od wielu lat postulatów społecznych” – napisali związkowcy w piśmie skierowanym do ministra finansów oraz obrony narodowej
Taki wzrost przeciwdziałałby spłaszczeniu wynagrodzeń ponad 45 tysięcy pracowników cywilnych w resorcie ON. Tym bardziej, że po podwyższeniu od 1 stycznia 2024 r. minimalnego wynagrodzenia w państwie do 4300 zł brutto w tej grupie może się znaleźć co drugi pracownik wojska.
W piśmie do szefów resortu ON i finansów przypomniano, że pracownicy cywilni zajmują stanowiska kluczowe w obszarach niezbędnych dla efektywnego działania i realizacji zadań postawionych przez siłami zbrojnymi. Chodzi m.in. o przygotowanie i nadzorowanie prawie wszystkich inwestycji, przechowywanie, magazynowanie i wydawanie sprzętu wojskowego, prowadzenie rekrutacji do wojska, zabezpieczenie żywienia wojsk, w tym również sojuszniczych czy też funkcjonowania IT oraz w wielu innych obszarach.
Marek Kazimierczak, przewodniczący Związku Pracowników Wojska „Tarcza” poinformował portal o decyzji szefa MON Mariusza Błaszczaka o wypłacie nagrody z okazji Święta Wojska Polskiego w wysokości 1000 zł brutto dla każdego pracownika wojska na pełnym etapie. Gdy ktoś pracuje np. na pół etatu, otrzyma połowę tej kwoty. Ponadto w wyniku nowelizacji tegorocznej ustawy budżetowej i podwyższenia wskaźnika inflacji, każdy z cywilnych pracowników wojska otrzyma na podobnej zasadzie drugą nagrodę w wysokości 1000 zł brutto.
Miejmy nadzieję, że nagrodę otrzymają cywilni pracownicy uczelni wojskowych, którzy zostali pominięci w ubiegłym roku przy nagrodach.
Kolejnym obszarem poruszanym przez związkowców jest aktualizacja tabeli i zaszeregowania w Ponadzakładowym Układzie Zbiorowym Pracy dla Pracowników Wojskowych Jednostek Organizacyjnych Sfery Budżetowej z 8 czerwca 1998 r. ( PUZP). Tydzień temu związkowcy zaproponowali, by stawki w najniższej I grupie tabeli zaszeregowania wynosiły 3000 zł brutto, w drugiej wyniosły od 3300 zł do 4600 zł, w XIII - od 4300 do 6900 zł, XVI – od 5000 zł do 8100 zł, w XX – od 6400 zł do 10000 zł, a XXVI ( najwyższej ) od 8600 do 13800 zł.
Strona społeczna w tej tabeli założyła aktualną minimalną pensję w państwa w wysokości 3600 zł brutto, pod warunkiem , że porozumienie wejdzie w życie od 1 października br.
Wiceminister Skurkiewicz podkreślił, że tabela jest do zaakceptowania przez resort obrony narodowej, ale od 1 stycznia 2024 r. - To bardzo ważne, bowiem pracodawcy nie będą musieli przyznawać wieloprocentowych premii do wynagrodzeń podstawowych, aby dostosować się do aktualnej minimalnej płacy w państwie. Dyskusja była konstruktywna - dodaje Roman Richert, wiceprzewodniczący Niezależnego Związku Zawodowego Pracowników Wojska.
Zmiany są konieczne w PUZP, bowiem w tych przepisach nie ma wielu stanowisk związanych z Wojskowym Centrum Rekrutacji ( poprzednio pracownicy WSzW i WKU mieli inny status i nie byli w układzie zbiorowym) czy też cyberprzestrzenią oraz informatyzacją.
MON przedstawił harmonogram prac nad dalszymi zmianami w PUZP, z którego wynika, że chciałby je zakończyć do końca tego roku, a związkowcy uważają, że jest to możliwe do końca stycznia 2024 r. Następne spotkanie zostało zaplanowane w czwartek, 3 sierpnia br. Jeśli dojdzie do zbliżenia stanowisk, to nie jest wykluczone podpisanie porozumienia dotyczącej PUZP oraz informacji o wypłacie premii w tym roku dla pracowników wojska jeszcze w przyszłym tygodniu.
***
Podobne problemy z niskimi zarobkami mają pracownicy cywilni policji. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników Policji (ZZPP oraz NSZZ PP) zwrócili się o pomoc do Marcina Wiącka, rzecznika praw obywatelskich. Według szacunków ZZPP w 2023 r. około 70 proc. pracowników będzie otrzymywało wynagrodzenia na poziomie płacy minimalnej.
W tej licznej (ok. 25 tys.) grupie pracowników są osoby zajmujące się sprawami kadrowymi, ochroną informacji niejawnych, budżetu, zamówień publicznych. Są to także osoby odpowiedzialne za pozyskiwanie funduszy unijnych, nadzór budowlany, zajmujące się obsługą policyjnych baz danych, logistyką oraz zagadnieniami z dziedziny prewencji czy ruchu drogowego, księgowi, urzędnicy prowadzący postępowania administracyjne, obsługujący kancelarie tajne i archiwa, radcowie prawni, piloci, biegli, eksperci i technicy, psycholodzy, specjaliści od sieci teleinformatycznych i systemów radiokomunikacyjnych czy telefonii IP, programiści, serwisanci, zaopatrzeniowcy, kierowcy czy mechanicy.
Od wielu lat pracownicy cywilni zabiegają o podniesienie ich wynagrodzenia stosownie do wartości pracy, którą wykonują i odpowiedzialności, która się z nią wiąże. Ponadto zwracali uwagę, że brak szczegółowych i jednorodnych regulacji ustawowych dotyczących statusu tej grupy. Połowę zatrudnionych wszystkich szczebli stanowią pracownicy korpusu służby cywilnej, a pozostałą część pracownicy nieobjęci mnożnikowym systemem wynagradzania, zatrudnieni na podstawie Kodeksu pracy i ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Dlatego pracownicy od wielu lat zabiegają również o ustawowe uregulowanie ich sytuacji zawodowej.
zapewnić, że kwestie przedstawione w wystąpieniu Pana Rzecznika są przedmiotem rozmów prowadzonych przez przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji ze stroną związkową.
W odpowiedzi do wystąpienia RPO, wiceszef MSWiA poinformował, że latach 2016-2023 wynagrodzenia pracowników Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa wzrosły przeciętnie miesięcznie na etat o 2156 zł. Zapewnił, że kwestie przedstawione w wystąpieniu Pana Rzecznika są przedmiotem rozmów prowadzonych przez przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji ze stroną związkową. R.Ch.
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 12861
24 lipca, święto Policji. Dla jednych codzienna służba, dla innych galowe mundury i apele. Uroczyste przemówienia i zaklinanie rzeczywistości nie przykryją braków kadrowych, upolitycznienia i problemów wizerunkowych.
Uroczystości w Warszawie
Centralnym punktem obchodów Święta Policji były uroczystości na placu zamkowym w Warszawie z udziałem Prezydenta RP Andrzeja Dudy. Służba już od dawna nie ma dobrej prasy, mimo udawania, że wszystko jest w porządku. Ostatnie wydarzenia w Krakowie sytuacji tej nie poprawią. Mimo, że sprawa nie jest do końca jasna, (jej wyjaśnienie zajmie pewnie trochę czasu) to i tak odbije się negatywnie na funkcjonariuszach.
Władza broni Policji, opozycja wręcz przeciwnie, co na to wszystko eksperci i sąd?
Jest druga połowa lipca, w głównych mediach wrze. Ujawniona została sprawa Pani Joanny przywiezionej do krakowskiego szpitala po dokonaniu aborcji i myślach samobójczych. Policjanci zabrali jej telefon, laptop, dokonywali przeszukania. Dziennikarze przypisują działaniom funkcjonariuszy aspekt polityczny - chcieli przypodobać się władzy, upokorzyć kobietę i wykazać się w związku z aborcją. Sprawa nie jest jednoznaczna, “Wszystko to będzie polegało wnikliwej analizie przez najbliższe kilka dni.” - mówił w Polsat News Jarosław Szymczyk, Komendant Główny Policji, który stara się bronić funkcjonariuszy biorących udział w interwencji.
Eksperci zarzucają Policji niewłaściwe działanie. Już samo postanowienie sądu (dot. zaskarżenia działań Policji w tym dniu) stawia wiele znaków zapytania. Jak orzekł sąd - Pani Joanna "została de facto ukarana za czyn, który nie może zostać jej przypisany". Innymi słowy nie złamała prawa, a została potraktowana jakby jej czyn był nielegalny.
Policyjna "elita"
7 policjantów zostało wydalonych z kursu oficerskiego w Szczytnie. Taką decyzję podjęła Rektor Wyższej Szkoły Policji. Jaki był tego powód?
Funkcjonariusze podczas imprezy na terenie placówki parodiowali policyjny ceremoniał. Jak wyjaśniano chcieli w ten symboliczny sposób zakończyć swoje szkolenie oficerskie. Nadali sobie pseudonimy i niekompletnie umundurowani udawali uroczystość “przekazania władzy” młodszym kolegom. Takie zachowanie jest niedopuszczalne szczególnie ze względu na to, że funkcjonariusze przebywający na terenie Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie są de facto przez cały czas w pracy.
Problemy kadrowe
Mówiąc o święcie Policji nie możemy uciec od trapiących tę formację problemów kadrowych. Młodzi ludzie nie garną się do służby. Chętnych i tak jest więcej niż miejsc, ale ważna też jest jakość tych osób. Nie każdy nadaje się do takiej formacji, dlatego wielu kandydatów zostaje odrzuconych.
Służba ma zdecydowanie gorsze opinie niż jeszcze kilka lat temu. Przyczynił się do tego nie jeden skandal, ale notowania pogorszyły się zdecydowanie w okresie tzw. Strajku Kobiet, gdzie według wielu ekspertów policjanci nadużywali siły, aby stłumić protesty. Sondaż IBRiS wskazywał, że Policji ufało wtedy około 44% ankietowanych, a brak zaufania deklarowało 33%. Po pewnym czasie zaufanie zaczęło rosnąć. Według sondaży IBRiS dla Onetu z połowy 2022 roku, przed zeszłorocznym świętem Policji - służbie ufało 61% badanych (przy czym “zdecydowanie” tylko 22,9%), brak zaufania zadeklarowało 27,9% ankietowanych.
Ponadto dużo osób rezygnuje już po zastaniu policjantami. Niektórzy nie kończą nawet szkolenia podstawowego, którego ukończenie jest obowiązkowe, jeśli chce się pełnić obowiązki. W Policji, aktualnie mamy 107 109 etatów. Nie tak dawno władze chwaliły się, że liczba policjantów w służbie wreszcie przekroczyła 100 tysięcy. Tak było może przez chwilę. Dogodny moment do odejścia, brak odpowiednich chętnych doprowadziły do wakatów na poziomie ponad 10%. Oczywiście najwięcej policjantów brakuje tam, gdzie jest ich potrzebnych najwięcej - w Komendzie Stołecznej Policji. Tam udaje się zapełnić etaty młodymi policjantami, którzy trafiają tam na adaptacje. Ale co z innymi częściami kraju? Problem pozostaje i na razie nikt nie wynalazł dobrego sposobu na przeciwdziałanie niekorzystnym tendencjom.
Wszystkim ludziom, którym zależy na bezpieczeństwie Polski, powinno zależeć na zwiększeniu szacunku do służb. Nie uda się tego nigdy osiągnąć bez wyeliminowania, a przynajmniej zdecydowanego zmniejszenia patologii trapiących polskie formacje mundurowe. Od nas wszystkich zależeć będzie jak kraj będzie postrzegany w oczach obywateli. Jest to szczególnie ważne w kontekście wzrostu zagrożenia zewnętrznego.
Autor: Mateusz Bartczak
zdjęcie: www.policja.pl
- Prezydent RP na obchodach Święta Policji: Zawsze będę stał przy uczciwych i profesjonalnych funkcjonariuszach
- „14” emerytura nie dla wszystkich mundurowych. Prognozy waloryzacji w 2024 r.
- Grupa Wagnera przy granicy z Polską. Co to oznacza dla naszego bezpieczeństwa?
- Wakacje nie dla służb - wzmożone działania w miejscach wypoczynku