- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 2107
Informujemy, że w materiale opublikowanym w dniu 16 lipca 2023 r. pod tytułem "Budżet MON 2022 pod lupą NIK" pojawiła się nieprawdziwa informacja według której Zakład Inwestycji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP) został negatywnie oceniony przez kontrolerów NIK. Taka sytuacja nie miała miejsca.
Dodatkowo niezgodne z prawdą jest powiązanie ZIOTP z zarzutem"niecelowego powiązania 400 mln zł na rachunek powierniczy kontrahenta, bez uzyskania dodatkowych efektów z realizacji umowy". Taka sytuacja również nie miała miejsca.
W związku z powyższym redakcja Portal-mundurowy.pl wyraża ubolewanie z powodu narażenia ZIOTP opublikowanymi nieprawdziwymi informacjami na ryzyko utraty zaufania i dobrego imienia instytucji.
Zdjęcie: ZIOTP ( odbiór infrastruktury szkoleniowej i poligonowej w Ośrodku Szkolenia Poligonowego WL Orzysz)

- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 4175
W ubiegłym tygodniu prezes Najwyższej Izby Kontroli Marian Banaś przedstawił w Sejmie sprawozdanie z wykonania ubiegłorocznego budżetu państwa. Po raz pierwszy od prawie 20 lat Kolegium NIK negatywnie zaopiniowała zmiany w systemie finansów publicznych, które w znacznej części zostały wyprowadzone poza budżetem państwa. Przy tej okazji NIK opublikował wyniki kontroli w poszczególnych resortach, w tym również w obronie narodowej. Jak zwracają uwagę inspektorzy, wiele danych zostało „zastrzeżonych”.
Instytucja z negatywną oceną
W sumie na sfinansowanie potrzeb obronnych RP w 2022 r. łącznie wydano ponad 60 mld zł, w tym udział wydatków majątkowych stanowił 26,3 proc. (15 780 752,8 tys. zł). Kontrolerzy NIK dwie jednostki resortu ON ocenili negatywnie. Chodzi o Agencję Uzbrojenia
W resorcie ON inspektorzy NIK stwierdzili m.in. następujące nieprawidłowości:
- niezabezpieczenie przez szefa MON potrzeb Sił Zbrojnych wynikających z Programu Mobilizacji Gospodarki. Chodzi o niewydane decyzje administracyjne związane z utrzymaniem mocy produkcyjnych lub remontowych w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
- przekazanie przez szefa MON i wykorzystanie przez ZIOTP dotacji celowej prawie 260 mln zł na sfinansowanie 15 zadań inwestycyjnych realizowanych na rzecz 18. Dywizji Zmechanizowanej, z naruszeniem ustawy o modernizacji i finansowaniu SZ RP (art. 12a ust. 1 pkt 1 lit. B);
- opóźnienie procedury wyłonienia dostawcy e-usług, infrastruktury teleinformatycznej oraz systemów informacji medycznej w stosunku do przyjętego w dniu 30 listopada 2021 r. Planu naprawczego;
- brak naliczenia kary umownej w wysokości prawie 9 mln zł z tytułu niewywiązania się przez jednego z kontrahentów;
Ponadto NIK - podobnie jak w latach ubiegłych - zwraca uwagę na znaczny wzrost stanu udzielonych i nierozliczonych efektami rzeczowymi zaliczek na koniec roku. Ogólna kwota zaliczek wyniosła ponad 40 mld zł i była wyższa o prawie 20 proc. do ich stanu na koniec 2021 r.
W wyniku kontroli stwierdzono, że minister ON nie sprawował właściwie nadzoru i kontroli nad wydatkami ponoszonymi na rzecz podkomisji smoleńskiej. NIK ujawniła, że że w przypadku dziewięciu umów zawartych z członkami podkomisji do ponownego zbadania wypadku lotniczego minister ON nie posiadał wiedzy w zakresie: zadań wykonywanych przez członków podkomisji, za wykonanie których wypłacono im wynagrodzenie.
W raporcie NIK podkreślono, że w ramach poniesionych wydatków majątkowych w 2022 r. ZIOTP osiągnął kilka znaczących efektów rzeczowych. Chodzi o zakończenie i przekazanie do użytkowania: wojskowej bocznicy kolejowej, toru bocznicowego, rampy czołowo-bocznej oraz placu składowania/manewrowego w Powidzu i w Mirosławcu, budynku magazynowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz zagospodarowaniem terenu w mieście Soczewka, infrastruktury bezpieczeństwa JFTC – Bydgoszcz obejmującej budowę nowego telewizyjnego systemu nadzoru (TSN).
118 340 żołnierzy zawodowych na koniec 2022 r.
Liczba żołnierzy zawodowych w 2022 r., w stosunku do stanu na koniec 2021 r., zwiększyła się o 4754 i koniec 2022 r. wyniosła 118 340. Liczba żołnierzy w Terytorialnej Służbie Wojskowej w 2022 r. wzrosła o 13 proc. (3652) w porównaniu z 2021 r. i wyniosła 31 730. Do dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej w 2022 r. wstąpiło 16 431 żołnierzy, a w ramach aktywnej rezerwy służbę pełniło 193 żołnierzy. Do dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej w Wojskach Obrony Terytorialnej w 2022 r. wstąpiło 23 szeregowych. Faktyczne zatrudnienie pracowników cywilnych w resorcie ON na koniec 2022 r. wyniosło 45 630 osób (na koniec 2021 r. – 45 376).
Na uposażenia i wynagrodzenia żołnierzy zawodowych i pracowników wojska budżet MON wydał 12,9 mld zł (o 11 proc. więcej niż w poprzednim roku). Należy przypomnieć, że inflacja w tym okresie wyniosła 14,4 proc. , co oznacza realny spadek przeciętnej siły nabywczej żołnierskiej i pracowniczej pensji.
W 2022 r. przeciętne uposażenie żołnierzy zawodowych wyniosło 7125,02 zł i było wyższe o 672,31 zł. Na wzrost ten miał wpływ m.in. następujące czynniki:
- wzrost wydatków wynikających z podwyższenia minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2022 r. 3010 zł,
- odtworzenie funduszu nagród, który zgodnie z ustawą z dnia 19 listopada 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2021 nie był tworzony,
- podwyższenie wynagrodzeń pracowników wojska o kwotę ok. 500 zł na pracownika,
- wzrost wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie żołnierzy zawodowych do poziomu 4,23, - zwiększenie liczebności SZ RP.
Przeciętna emerytura wojskowa wyniosła 4558 zł
W 2022 r. na świadczenia w ramach zaopatrzenia emerytalnego wydano 8,5 mld zł, w tym na:
- emerytury wojskowe – 6,1 mld zł dla 107 556 emerytów wojskowych (przeciętna wysokość świadczenia wynosiła – 4558 zł, a w 2021 r. – 4204 zł);
- renty rodzinne – 1,7 mld zł dla 38 466 świadczeniobiorców (przeciętna wysokość świadczenia wynosiła 3525 zł, a w 2021 r. – 3301 zł);
- renty z tytułu niezdolności do pracy – 483 mln zł dla 10 237 rencistów (przeciętna wysokość świadczenia wynosiła 3762 zł, a w 2021 r. – 3538 zł)
Ile płacą w centrali MON
Przeciętne wynagrodzenie w Urzędzie MON w 2022 r. wyniosło 10 610,6 zł i w porównaniu do 2021 r. było wyższe o 540,2 zł (o 5,4 proc.). Największy wpływ na wzrost wydatków na wynagrodzenia jak i przeciętnego wynagrodzenia w Ministerstwie miało przede wszystkim uruchomienie mechanizmów służących zatrzymaniu i docenieniu wykwalifikowanych pracowników urzędu oraz większa ilość zadań będąca konsekwencją wejścia w życie nowych regulacji w obszarze obrony.
Przeciętne zatrudnienie w Urzędzie MON w 2022 r. wyniosło 2255 osób i do 2021 r. było wyższe o 53 osoby. Wysokość średniej nagrody wypłaconej w Urzędzie MON wyniosła 6685,6 zł rocznie na osobę zatrudnioną. W 2022 r. w Ministerstwie Obrony Narodowej nie przyznawano nagród osobom zajmującym kierownicze stanowiska państwowe z tzw. „R”.
Dużo danych zastrzeżonych
Po raz pierwszy inspektorzy NIK zwrócili uwagę w raporcie, że wiele jawnych do niedawna danych nadano klauzule „zastrzeżone”. W związku z tym w tym dokumencie nie pojawiły się takie istotne informacje jak:
- średnioroczny stan zatrudnienia żołnierzy zawodowych w 2022 r.;
- przyczyny wzrostu zatrudnienia żołnierzy zawodowych;
- średnie uposażenie zasadnicze żołnierzy zawodowych wraz z dodatkami i miesięczną równowartościową dodatkowego uposażenia rocznego dla poszczególnych korpusów;
- przyczyny wzrostu uposażeń żołnierzy zawodowych;
- stany ewidencyjne żołnierzy zawodowych; liczbę żołnierzy zwolnionych ze służby;
- liczbę powołań żołnierzy zawodowych powołanych do służby wraz z podziałem na korpusy;
- przyczyny wzrostu liczby powołań w stosunku do 2021 r.;
- liczbę żołnierzy zawodowych z uprawnieniami emerytalnymi; liczbę żołnierzy zwolnionych z zawodowej służby wojskowej w 2022 r. posiadających uprawnienia emerytalne;
- liczbę żołnierzy zawodowych, którzy w 2022 r. złożyli wypowiedzenie stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej z terminem realizacji w 2023 r.
Najwyższa Izba Kontroli zwraca uwagę, że informacje ujęte w zakresie nadanej klauzuli „zastrzeżone”, tj. liczba powołanych żołnierzy w 2022 r. (13 742) czy liczba zawodowych żołnierzy zwolnionych ze służby (8988) były udostępnione dopiero w otwartej informacji publicznej.
Ponadto NIK zauważa konieczność wzmocnienia nadzoru Ministra ON nad procesem nadawania dokumentom klauzul niejawności, zarówno w ramach komórek wewnętrznych MON, jak i jednostek podległych. R.Ch.

- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 1556
Dobiega końca szczyt NATO. Po raz pierwszy gospodarzem najważniejszego spotkania politycznego Sojuszu była Litwa. Nie bez powodu – NATO chce pokazać, że wspiera kraje bałtyckie oraz całą tzw. “wschodnią flankę”. Był to szczyt wyjątkowy. Za wschodnią granicą trwa wojna, Finlandia stała się nowym członkiem, a niebawem jej śladem pójdzie Szwecja. Prześledźmy najważniejsze deklaracje szczytu.
Szwecja w NATO
Prezydent Turcji po ostatecznych negocjacjach zgodził się na dołączenie Szwecji do NATO. Cały Sojusz czekał na to wiele miesięcy. Po ostatnich wydarzeniach w Szwecji (spalenie Koranu w Sztokholmie) wydawało się, że perspektywa członkostwa znacznie się oddaliła. Jednak widać było, że Szwecji bardzo zależało na wejściu do NATO. Podjęte negocjacje z Turcją i decyzja o potępieniu spalenia Koranu przez prawicowy rząd to uwidoczniła. Władze zdecydowały nawet, że należy zakazać takich demonstracji. To oczywisty ukłon w stronę muzułmańskiej Turcji.
Powołanie rady NATO-Ukraina i obietnica członkostwa
Sekretarz Generalny NATO Jens Stoltenberg zapowiedział stanie po stronie Ukrainy przez cały okres trwania wojny z Rosją. Dodatkowo po zwycięstwie zapowiedziano udzielenie Ukrainie gwarancji bezpieczeństwa. Czy jest to równoznaczne z wejściem do Sojuszu Północnoatlantyckiego? Zdecydowanie nie. To działanie pomostowe, mające zobaczyć czy Ukraina “nadaje się” aby być członkiem NATO (musi spełnić liczne wymagania zanim do niego przystąpi), a także czy inne kraje członkowskie są gotowe na przyjęcie nowego członka, czy nie będzie on dla nich dodatkowym obciążeniem zamiast wsparciem.
NATO w sprawie przyszłości Ukrainy postępuje naprawdę ostrożnie. Nadzieje w Kijowie były duże, ale nie należy mieć złudzeń, że akcesja będzie szybka. Ani NATO, ani UE nie czekają z otwartymi ramionami jak można się było tego wcześniej spodziewać. Obawa jest przede wszystkim jedna – konflikt Ukraina-Rosja może przelać się na Zachód kontynentu, dlatego z akcesją Ukrainy zapewne poczekamy do całkowitego zażegnania sporu z Rosją (o ile to kiedykolwiek nastąpi).
Bezpieczeństwo Polski
Wojna na Ukrainie pokazała, że NATO potrafi się zjednoczyć w obliczu zagrożenia. Moim zdaniem poczucie bezpieczeństwa Polski znacznie wzrosło. Nie ma już silnych głosów mówiących, że inne kraje nie przyjdą nam z pomocą. “Skoro pomogli Ukrainie, to czemu nam mieliby nie pomóc” - słyszę od mojego kolegi z uczelni. W środowisku akademickim także widać raczej optymizm co do ewentualnej pomocy, głównie ze strony USA – zdecydowanie gorzej ocenia się europejskich partnerów.
Brak dobrego zdania daje się odczuć w stosunku do sytuacji w polskim wojsku. Częste odejścia z służby zdecydowanie nie pomagają w utworzeniu 300 tysięcznej armii. Dobrze, że władze postawiły na dozbrojenie, muszą to być jednak działania konsekwentne. Nie będzie bezpiecznej polski bez silnej obrony przestrzeni powietrznej i tego nam zdecydowania jak na razie brakuje.
Niespokojna przyszłość
Kolejny szczyt Sojuszu Północnoatlantyckiego odbędzie się w lipcu 2024 roku w Waszyngtonie. Minie wtedy 12 lat od kiedy Stany Zjednoczone zorganizowały ostatni szczyt. Będzie to pierwsze wielkie wydarzenie polityczno-wojskowe, którego gospodarzem będzie Prezydent Joe Biden. USA są faktycznym liderem NATO, jest więc ciekawe na co położą szczególny nacisk i jak będą wtedy wyglądały międzynarodowe stosunki w zakresie bezpieczeństwa międzynarodowego. Po drodze zapewne doczekamy się innych ważnych deklaracji NATO.
Sytuacja cały czas jest niepewna. W samej Rosji może dojść do przewrotu, a wtedy nasze granice staną się jeszcze bardziej niestabilne. A co nastąpi po wojnie? Nielegalny handel bronią czy inna działalność przestępcza to tylko część tego co czeka naszą część świata po ustaniu działań wojennych. Sojusz musi się przygotować na nowe zagrożenia, a przywódcy muszą być tego świadomi.
Autor: Mateusz Bartczak
Zdjęcie: Marek Borawski ( KPRP)

- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 14050
Sejm w czwartek wieczorem uchwalił nowelizację ustawy o Agencji Mienia Wojskowego, a także oraz w innych ustawach dotyczących wojska. Za nowelizacją było 436 posłów, przeciw - 1, a od głosu wstrzymało się 11 osób. Odrzucono wniosek Platformy Obywatelskiej, by pracujący emeryci mundurowi mogli skorzystać z odłożonego w ZUS kapitału emerytalnego. Zmianami w licznych ustawach zajmie się teraz Senat.
We wtorek, 11 bm. podczas I czytania w sejmowej Komisji Obrony Narodowej, przewodniczący SKON Michał Jach ( PiS) przypomniał, że pod koniec czerwca br. do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o Agencji Mienia Wojskowego oraz innych zmian m.in. o zakwaterowaniu sił zbrojnych oraz ustawy o Obronie Ojczyzny. Z uwagi na pilny charakter tej ustawy od razu został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Obrony Narodowej ( druk 3409). Jak zaznaczył Jach, nie przewidziano powołania specjalnej podkomisji, chociaż dokument jest obszerny i zawiera propozycje zmian w wielu ustawach dotyczących wojska.
Przypomniał o nich Wojciech Skurkiewicz, wiceminister obrony narodowej. Największe zmiany dotyczą ustawy o Agencji Mienia Wojskowego. Chodzi o rozszerzenie katalogu zlecanych jej zadań, a "w szczególności inwestycji w zakresie obiektów, które mogą być wykorzystane bezpośrednio na potrzeby sił zbrojnych" oraz zakup sprzętu wojskowego.
Najważniejsze propozycje zmian
Ponadto wiceszef MON zwrócił uwagę na propozycje nowych przepisów dotyczące :
- ograniczenia podwyżek opłat za lokale mieszkalne zajmowane przez żołnierzy, emerytów i rencistów wojskowych, wdowy po żołnierzach, emerytach oraz dzieci żołnierzy. Wskaźnik waloryzacji ma ustalać szef MON i ogłaszać w I kw. Ponadto przy ustalaniu współczynnika świadczenia mieszkaniowego będzie można uwzględnić szczególne znaczenie garnizonu dla obronności kraju;
- zmiany w 48d ust. 10 ustawy o zakwaterowaniu. Jest on dostosowany do art. 208 ust. 6 ustawy o obronie Ojczyzny, a więc sytuacji żołnierzy skierowanych przez dowódcę jednostki wojskowej do wykonywania zadań służbowych poza jednostką wojskową – na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy. Ponieważ skierowanie ma charakter krótkotrwały, przepis art. 48d ust. 10 gwarantowałby tym żołnierzom stabilność w wypłacie świadczenia mieszkaniowego i umożliwia wypłatę świadczenia wg dotychczasowego garnizonu bez konieczności składania nowego wniosku o wypłatę świadczenia mieszkaniowego;
- rozszerzenia katalogu osób uprawionych do odpłatnego zakwaterowania w internatach albo kwaterach internatowych. AMW będzie mogła zakwaterować w internacie lub kwaterze internatowej żołnierza zajmującego lokal lub kwaterę w miejscowości innej niż miejsce pełnienia służby, pod warunkiem, że zaspokojone zostaną potrzeby żołnierzy uprawnionych do bezpłatnego kwatery w internacie.
- zobowiązania szefów Wojskowych Centrów Rekrutacji do złożenia oświadczeń majątkowych (w poprzednich przepisach dotyczyło to szefów zlikwidowanych wojskowych komend uzupełnień);
- umożliwienia osobom, które w dniu egzaminów na uczelnie wojskowe nie ukończyły 18 lat przystąpienie do Sytuacja ta jest wynikiem możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej przez dzieci w wieku 6 lat, co oznacza, że mogą one ukończyć naukę w szkole średniej przed ukończeniem 18 roku życia ( art. 95);
- Zmiany art. 80 tej ustawy, która dotyczy dopuszczenia możliwości skierowania na kurs (np. prawa jazdy) osoby ubiegającej się o powołanie do czynnej służby wojskowej jeszcze przed rozpoczęciem służby i określenie w umowie obowiązku zwrotu kosztów w przypadku, gdy osoba taka nie podejmie służby wojskowej. Proponowana zmiana rozszerza taką możliwość w odniesieniu do innych form służby (np. w WOT);
- dopuszczenie możliwości zmiany kategorii zdrowia D (czyli niezdolny do służby wojskowej) na kategorię zdrowia A (zdolny do służby wojskowej);
- zmianę art. 309a, która umożliwia zwrot kosztów przejazdu osobom wzywanym przez organy wojskowe na ćwiczenia wojskowe. Wiceszef MON przyznał, że był to błąd resortu obrony narodowej, że tego nie dostrzeżono;
- przyznanie nieodpłatnych świadczeń zdrowotnych żołnierzom uczestniczącym w szkoleniach i ćwiczeniach. Aktualnie świadczenia te przysługują tylko w razie ćwiczeń i szkoleń poligonowych. Tymczasem żołnierze odbywają ćwiczenia i szkolenia nie tylko na poligonach, ale również poza nimi (np. w okresie epidemii COVID-19 czy podczas służby związanej z ochroną granicy państwowej;
- zmiany art. 449b. Chodzi przyznanie przez szefa MON dodatkowego świadczenia motywacyjnego każdemu żołnierzowi (bez względu na posiadany staż służby) obok świadczenia motywacyjnego, z reguły na czas oznaczony. Nie będzie ono wchodziło w skład podstawy wymiaru świadczeń emerytalno-rentowych. Szczegóły ma zawierać rozporządzenie MON
- zmiany art. 15 c w ustawie z 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, aby „emerytura wzrastała o 2,6 proc. podstawy wymiaru za każdy rok pełnienia czynnej służby wojskowej z wyłączeniem zawodowej służby wojskowej oraz terytorialnej służby wojskowej pełnionej dyspozycyjnie”. Chodzi głównie o żołnierzy Narodowych Sił Rezerwowych.
Skrócenie minimalnych okresów do mianowania
Istotna zmiana dotyczy art. 140 ustawy o obronie Ojczyzny, która ma na celu skrócenie minimalnych okresów służby wymaganych do mianowania na wyższy stopień wojskowy. Zamiast aktualnie obowiązującego 3-letniego stażu służby w stopniu wojskowym (wyjątkowo 2-letnim w szczególnych sytuacjach) proponuje się:
- mianowanie w korpusach szeregowych i podoficerów młodszych – po upływie 12 miesięcy od mianowania,
- mianowanie w korpusie oficerów młodszych – po upływie 2 lat od mianowania.
Dla pozostałych korpusów, tj. korpusu podoficerów starszych i oficerów starszych oraz generałów, proponuje się zachowanie dotychczasowych zasad mianowania. W tym przypadku w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli przemawiają za tym potrzeby Sił Zbrojnych, na stopnie wojskowe, żołnierz może być mianowany na kolejny wyższy stopień wojskowy, jednak nie krótszym niż 2 lata.
Zamrożony w ZUS kapitał pracujących emerytów
W trakcie dyskusji poseł Czesław Mroczek (PO) zaproponował przy okazji zmian w ustawie emerytalnej dla wojska nowelizację ustawy o Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Celem tych zmian było odblokowanie dla pracujących emerytów mundurowych kapitału ze składek w ZUS na dodatkową emeryturę. Składki emerytalne są bowiem odprowadzane co miesiąc, ale korzyści z tego nie ma żadnych. Pozwoli to "przywrócić sprawiedliwość, w przypadku osób, które odprowadzały składki na ubezpieczenie emerytalne, jednak ich prawo do świadczenia zostało zawieszone ze względu na pobieranie tzw. emerytury mundurowej". Obecne rozwiązania powodują bowiem – jak argumentują wnioskodawcy- demotywację osób w wieku produkcyjnym do podejmowania zatrudnienia.
Projekt ustawy w tej sprawie został skierowany do Laski Marszałkowskiej i leży w ”zamrażarce”, bowiem marszałek Sejmu nie skierowała tego projektu pod obrady.
Zdaniem wiceministra Skurkiewicza, z punktu widzenia społecznego, jest to ważna propozycja, ale w grę wchodzą dodatkowe środki dla budżetu oceniane „na miliardy złotych”. Dodał, że nie jest upoważniony przez premiera i ministra finansów do podejmowania decyzji w sprawach budżetowych. Za wnioskiem głosowało tylko 11, przeciwnych było 30 parlamentarzystów. Ostateczne głosowanie nad tym wnioskiem PO odbędzie się w czwartek.
Wydłużony okres na wydanie przepisów wykonawczych
Ponadto obawy posłów PO wywołały zmiany w ustawie o AMW, które powodują, że agencja może zaciągać nieograniczone kredyty i pożyczki na zakup sprzętu wojskowego. W ocenie Cezarego Grabarczyka (PO) jest to bowiem zbyt duże rozszerzenie kompetencji Agencji, a środki znajdą się poza kontrola parlamentu. Wiceszef MON zapewnił, że na udzielenie pożyczki potrzebna jest każdorazowo zgoda ministra obrony narodowej.
Planowane zmiany w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych dotyczące zaciągania przez MON kredytów i pożyczek powodują, że że wydatki Ministerstwa Obrony Narodowej finansowane kredytem, pożyczką lub innym instrumentem finansującym będą objęte gwarancją Skarbu Państwa i zostaną ujęte w ramach części budżetowej 29, czyli w wydatkach na obronę narodową.
Poparcie za to uzyskała propozycja PO, a także PiS, by żołnierze WOT prowadzący działalność gospodarczą w formie ryczałtu mogli uwzględni otrzymać rekompensatę za ćwiczenia, bowiem do tej pory ich zaświadczenia są kwestionowane przez biura księgowe w brygadach OT. Jak przyznał wiceszef MON, będzie to wymagało nowelizacji dwóch już wydanych rozporządzeń MON do ustawy o obronie Ojczyzny
Zmiany w tej ustawie spowodują, że zostanie wydłużony okres wydawania aktów wykonawczych do ustawy o obronie Ojczyzny. Do tej pory było to 18 miesięcy od wejścia w życie ustawy, czyli od 24 kwietnia 2022 r. Teraz ten okres będzie wydłużony do półtora roku po wejściu w życie tych przepisów, bowiem resort obrony narodowej nie uporał się z wydaniem wszystkich aktów wykonawczych. Rozporządzenia MON na podstawie tej ustawy mają być wydane w ciągu pół roku. Nowe regulacje wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, najwcześniej we wrześniu br. R.Ch.
Zdjęcie: www.sejm.gov.pl

- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Odsłon: 406
Dziś rozpoczął się pierwszy dzień, zaplanowanego na 11 i 12 lipca szczytu NATO w Wilnie. Oprócz oficjalnego powitania szefów państw i rządów oraz pamiątkowej fotografii, od razu rozpoczęły się rozmowy. Dobrą wiadomością jest zgoda Turcji na członkostwo Szwecji w NATO, jednak nie wiadomo czy poza ogólnymi deklaracjami uda się uzyskać jakieś jasne plany dla członkostwa Ukrainy. Na razie mamy mieć ustanowioną Radę NATO-Ukraina i deklarację, że kraj ten zostanie członkiem NATO - nie wiadomo tylko kiedy.
Zielone światło dla Szwecji
Pierwszy dzień szczytu NATO w Wilnie przyniósł już pierwsze nadzieje na jedność i zgodność Sojuszu. Prezydent Turcji Recep Tayyip Erdoğan po kilku miesiącach wahań i trzymania w niepewności partnerów, w końcu zgodził się na członkostwo Szwecji w Sojuszu Północnoatlantyckim. Teraz zgoda musi zostać przypieczętowana uchwałą tureckiego parlamentu, ale z tym nie powinno być większych problemów biorąc pod uwagę, że większość mają tam politycy powiązani z tureckim prezydentem. Nie wiadomo, ile zajmie proces dołączania, jednak Szwecja już od ponad roku do tego się przygotowywała. Nie będzie trudno dokonać unifikacji szwedzkiego systemu dowodzenia wojskiem ze strukturami NATO.
Czy Ukraina w NATO powinna być naszym celem?
Jutrzejszy dzień szczytu NATO zapowiada się równie ciekawie. Zaproszenie otrzymał Prezydent Ukrainy Wołodymr Zełenski, który zamierza pojawić się w Wilnie. Jak zapowiedziała, chce “krótkiej ścieżki” dołączenia jego kraju do Sojuszu. Czy jest to jednak w ogóle możliwe i potrzebne? Sprzeciw wobec Ukrainy w NATO wyraża kilka krajów Sojuszu, w tym Węgrzy, którzy wydają się chcieć jak najbardziej przypodobać Rosji.
Ponadto rozmowy w Wilnie mają dotyczyć dalszego wsparcia militarnego dla walczącego kraju i utworzenia z pomocą Zachodu pełnoskalowego systemu obrony powietrznej całego terytorium Ukrainy.
Należy się zastanowić czy celem większości krajów NATO jest przyjęcie Ukrainy w struktury Sojuszu. Gdyby kraj ten został pełnym członkiem NATO, istnieje obawa, że Rosja mogłaby próbować testować Artykuł 5. Traktatu Północnoatlantyckiego. Tego obawiają się m. in. Niemcy i Francja, ale także Polska powinna o tym pomyśleć.
Prezydent USA ma zaproponować Prezydentowi Zełenskiemu rozwiązanie pomostowe: model Izraelski - gwarancję poparcia dla Ukrainy w razie konfliktu, wsparcie finansowe i militarne. Przy czym atak na Ukrainę nie byłby na razie automatycznie traktowany jak atak na cały Sojusz Północnoatlantycki.
Autor: Mateusz Bartczak
zdjęcie: www.nato.int
Napisane przez Autor: Mateusz Bartczak