header portal

piątek, 30 listopad 2018 16:27

40 rozpoznawczych dronów trafi do wojska

Napisane przez Ry
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Dostawę 8 Systemów Bezzałogowych Statków Powietrznych klasy taktycznej krótkiego zasięgu ORLIK przewiduje podpisana 30 listopada 2018 roku umowa między Inspektoratem Uzbrojenia a konsorcjum spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej. W ramach tej umowy o wartości prawie 800 mln zł do wojska zostanie dostarczonych 40 dronów.

Bezzałogowe Statki Powietrzne klasy taktycznej krótkiego zasięgu Orlik to platformy przeznaczone do prowadzenia działań rozpoznawczych poprzez wykorzystanie głowic optoelektronicznych oraz stacji radiolokacyjnych typu SAR na potrzeby Wojsk Lądowych, Wojsk Specjalnych oraz Marynarki Wojennej. Jest to system służący do długotrwałego prowadzenia rozpoznania obrazowego na rozległym obszarze, w różnych warunkach terenowych, klimatycznych, w dzień i w nocy.

Konsorcjum składające się z PGZ S.A., WZL nr 2 oraz PIT-RADWAR zaoferowało Siłom Zbrojnym RP zaprojektowany od podstaw i wyprodukowany w Polsce system PGZ-19R. Wartość umowy to 789,7 mln zł. W umowie zawarto prawo opcji na zakup dodatkowych 4 zestawów. Podstawą tego systemu był opracowany  przez PIT-Radwar SA Bezałogowy system powietrzny  BSP -E310, opisany w 2015 r. w Karalogu innowacyjnych  rozwiązań dla bezpieczeństwa i obronności.  

Podpisanie umowy to rezultat podjęcia w 2016 roku decyzji o budowie przez PGZ kompetencji w zakresie projektowania i produkcji Bezzałogowych Statków Powietrznych. Wówczas powstało Centrum Kompetencyjne Systemów Bezzałogowych Statków Powietrznych w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 S.A. w Bydgoszczy. Centrum realizuje prace nad innowacyjnymi systemami BSP na poziomie Grupy Kapitałowej PGZ.

System BSP, składa się z 11 elementów tworzących zestaw:

Bezzałogowy Statek Powietrzny (BSP) – 5 szt.,
Mobilna Wyrzutnia Startowa,
Wóz Logistyczny,
Naziemna Stacja Kontroli,
Naziemny Terminal Danych,
Wynośny Terminal Wideo,
Przenośny Terminal Wideo.

System charakteryzuje się dużą mobilnością. Naziemna stacja kontroli i wóz logistyczny zostały zbudowane na bazie 15-stopowych kontenerów umieszczonych na samochodach wysokiej mobilności. Z kolei naziemny terminal danych i wyrzutnia pneumatyczna zabudowane są na przyczepach ciągniętych przez te samochody. Mobilna konfiguracja zestawu umożliwia jego transport drogą lądową, morską lub lotniczą.

Maksymalna masa startowa BSP wynosi 90 kilogramów, zaś udźwig – 20 kg. Ładunek użyteczny stanowi głowica optoelektroniczna składająca się z kamery dziennej, kamery na podczerwień, dalmierza laserowego i również laserowego wskaźnika celu. Ponadto PGZ-19R wyposażony jest w szczelinowy radar SAR o bardzo wysokiej rozdzielczości. Bezzałogowiec może przebywać w powietrzu do 12 godzin na wysokości do 5000 metrów. Lądowanie odbywa się w sposób klasyczny lub przy pomocy spadochronu. Ry 

Zdjęcie: PGZ SA

 

Czytany 453 razy

Skomentuj

Wyszukaj w artykułach

SONDA