... ...

Po raz trzeci międzynarodowi eksperci spotkali się, 22 bm. by podsumować dotychczasowe działania i uzgodnić wspólne plany, których celem jest rozwój oraz zwiększenie zarówno doskonałości przemysłowej sektora lotniczo-kosmicznego jak i obronności obydwu krajów. 

Wydarzenie podzielone było na dwie części: konferencyjną prowadzoną przez autorytety branży oraz sesję networkingową z udziałem wszystkich obecnych firm. Spotkanie oficjalnie rozpoczęte zostało przez Jego Ekscelencję Ambasadora Republiki Włoskiej w Polsce Luca Franchetti Pardo, który podkreślił ogromne znaczenie współpracy włosko - polskiej w tym sektorze. 

 Wymiana doświadczeń i usług między naszymi krajami jest szansą dla obu państw, by utrzymać i wypracować konkurencyjność oraz innowacyjność tego istotnego dla bezpieczeństwa narodowego sektora – podkreślił Luca Franchetti Pardom ambasador Republiki Włoskiej w Polsce  

Włosko-polska synergia 

Z rocznym obrotem w wysokości 13 mld euro włoski przemysł lotniczy i kosmiczny plasuje się w pierwszej dziesiątce na świecie i stanowi jeden z najważniejszych, strategicznych sektorów produkcyjnych we Włoszech. W 2022 r. włoski eksport sektora osiągnął 6,5 mld euro, co stanowi wzrost o 17,7% w porównaniu z rokiem poprzednim, a Włochy zajmują 4. miejsce wśród europejskich krajów eksportujących, po Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Zorganizowane przez Italian Trade Agency (ITA/ICE) i Ambasadę Włoch w Warszawie, we współpracy z Włoską Izbą Handlowo-Przemysłową w Polsce i strategicznym partnerstwem Leonardo, Włosko-Polskie Forum Lotnicze pomogło również ustalić wspólne wyzwania na nadchodzące lata. 

Włochy są drugim największym partnerem handlowym Polski w sektorze lotniczym i kosmicznym, po Stanach Zjednoczonych. W 2022 r., według danych GUS, wartość wymiany handlowej w sektorze lotniczym między Polską a Włochami wyniosła ponad 314 mln euro, co stanowi wzrost o 78,1% rok do roku i potwierdza pozytywny trend wymiany w ostatnich latach między oboma krajami, oparty na silnej współpracy przemysłowej, którego podstawą są niektóre czołowe firmy włoskiego przemysłu lotniczego, takie jak Leonardo, Avio, Thales Alenia Space i inne. 

Modernizacja i wzmocnienie możliwości Sił Powietrznych 

Podczas wystąpienia Marco Lupo, prezes Leonardo Poland podzielił się swoją perspektywą rozwoju sektora kosmiczno-lotniczego. Przypomniał, że Polska, zgodnie z wcześniejszymi komunikatami przedstawicieli wojska, zainteresowana jest pozyskaniem samolotów przewagi powietrznej, które uzupełnią istniejącą flotę Sił Powietrznych i rozwiną jej zdolności. Zapewnił, że Leonardo jako jeden z partnerów przemysłowych Konsorcjum Eurofighter, proponuje samolot Eurofighter Typhoon, jako najlepsze rozwiązanie dla Sił Powietrznych RP. 

– Idea programu Eurofighter wynika z długofalowej strategii obrony i wizji przemysłowej. Obydwa wektory stanowią o sile i bezpieczeństwie kraju - z jednej strony Typhoon jest narzędziem odstraszania i zapewnienia przewagi powietrznej, a z drugiej, dzięki ciągłemu rozwojowi stanowi o doskonałości przemysłowej – zdolności, która jest podstawą bezpieczeństwa narodowego. Uczestnictwo w tym programie, do którego Polska jest zaproszona, ma podwójne korzyści: obronne i przemysłowe – dodał Marco Lupo, prezes Leonardo Poland.

W kolejnej części forum odbyły się dwa panele dyskusyjne, w którym udział wzięli włoscy i polscy eksperci sektora lotniczego i kosmicznego. W pierwszym z nich rozmawiano o możliwościach modernizacji polskich sił zbrojnych, które wynikają ze współpracy obu krajów. 

Jacek Libucha, prezes Zarządu PZL-Świdnik przytoczył przykład udanej współpracy międzynarodowej, którym jest rozwój i produkcja najlepszych w swojej kategorii śmigłowców AW101:
– Śmigłowiec ten powstawał we współpracy rządów Włoch i Wielkiej Brytanii, wszedł do służby tych krajów i wielu innych na świecie. Dzisiaj także PZL-Świdnik jest częścią tego międzynarodowego programu – tu powstają niemal kompletne struktury płatowca, nie tylko dla programu polskiego, ale wszystkich innych dla klientów międzynarodowych. Efektem tej współpracy trzech krajów: Polski, Włoch i Wielkiej Brytanii są również morskie śmigłowce AW101 dla Marynarki Wojennej RP. 

Zdaniem prezesa Zarządu PZL-Świdnik krajowy program AW149 Ministerstwa Obrony Narodowej opiera się na idei ulokowania produkcji w zakładach PZL-Świdnik, jako głównym wykonawcy tej umowy, która obejmuje także integrację wszystkich systemów śmigłowca oraz uzbrojenia. 

Tematem panelu drugiego był rozwój sektora kosmiczno-lotniczego. Wśród panelistów wystąpili Kamila Król z Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Andrea Gaggelli, wiceprezes ds. Sprzedaży Optronics & Space Equipment LoB - Leonardo, Paweł Wojtkiewicz, prezes Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego; pułkownik Marcin Mazur, wiceprezes Polskiej Agencji Kosmicznej POLSA; gen. bryg. Marcin Górka, Dyrektor Departamentu Innowacji w Ministerstwie Obrony Narodowej, Marcin Dobrowolski prezes Zarządu PIAP SPACE; gen. bryg. Luca Monaco, szef Dowództwa Operacji Kosmicznych, przedstawiciel Włoskiego Ministerstwa Obrony oraz Giampiero Di Paolo Wiceprezes Navigation Italy i Thales Alenia Space. We wspólnej dyskusji określili oni możliwości i korzyści, jakie włosko-polska współpraca może przynieść obu krajom w sektorze lotniczym. Zaznaczyli, że Polska ze swoją specjalizacją i dużym doświadczeniem: w technologiach rakietowych i systemach mikrosatelitarnych, jest bardzo dobrym partnerem w rozwoju sektora. Omówili także doświadczenia obu krajów, a także ich różne podejścia i najlepsze praktyki w tym te dotyczące: AI, innowacyjnych technologii, zaawansowanych badań i zrównoważonego rozwoju.

Trzecią edycję Italian-Polish Aerospace Forum zakończyły spotkania networkingowe, w których udział wzięło ponad 80 przedstawicieli firm i instytucji z sektora lotniczo-kosmicznego. W 10 osobowych grupach wymieniano się spostrzeżeniami i praktykami oraz rozmawiano o możliwej współpracy między firmami.  KC

zdjęcie: Agencja Infinity