... ...

Spółka Jelcz sp. z o.o. w 2023 opracowała podwozia z przeznaczeniem  do systemów rakietowych  Homar-A i Homar-K oraz systemów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła, Narew i Pilica+. Jednym z najciekawszych rozwiązań jest czteroosiowy model P882.57 TS T45 K-MLRS, pełniący rolę nośnika polowej wyrzutni rakietowej systemu K239 Chunmoo.

19 października 2022 r. Agencja Uzbrojenia podpisała umowę wykonawczą z południowokoreańską spółką Hanwha Aerospace na pozyskanie 288 wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych K239 Chunmoo wraz z pakietami logistycznym i szkoleniowym oraz  zapasem kilkunastu tysięcy pocisków precyzyjnego rażenia na dystansie 70 km i 290 km. Dwa miesiące później została zawarta pierwsza umowa wykonawcza z JELCZ Sp. z o.o., obejmująca dostarczenie łącznie 59 podwozi specjalnych oraz pojazdów amunicyjnych w pełni wyprodukowanych przez spółkę, które stanowić będą nośnik zarówno dla pozyskiwanych z Korei Południowej wyrzutni K239 Chunmoo, jak i zamawianych w Stanach Zjednoczonych systemów HIMARS.

Zgodnie z podpisanym aneksem do umowy mają to być już 64 podwozia. Druga umowa wykonawcza, podpisana 21 grudnia 2023 r.., przewiduje dostawy 198 sztuk podwozi specjalnych Jelcz do integracji z modułem wyrzutni LM K-MRLS. Na łączną liczbę podwozi składać się będzie 90 sztuk TS K-MRLS T45 P882.57 z zawieszeniem zależnym oraz 108 sztuk TS K-MRLS T85 883.57 z zawieszeniem niezależnym.  

W listopadzie 2023 r. na potrzeby  18. Pułku Artylerii w Nowej Dębie został przekazany pierwszy egzemplarz pojazdu z systemem HOMAR_K, a kolejne 14 pojazdów zostało przekazanych w ostatnim tygodniu grudnia 2023r.

- Cieszy nas fakt, że do polskich Sił Zbrojnych trafiły kolejne pojazdy T45 zintegrowane z wyrzutnią K239 Chunmoo. Te pojazdy to kolejne podwozia marki JELCZ, które stają się nośnikami dla wyrzutni rakietowych. Realizacja tego zamówienia pokazuje, jak wielką drogę w zakresie rozwoju konstrukcji i technologii wykonało nasze przedsiębiorstwo. Dziś nie sposób wyobrazić sobie program modernizacji Wojska Polskiego bez udziału naszej spółki. Ten program, podobnie jak program Wisła, to kolejny krok milowy dla  zakładu. To w ramach tego kontraktu mają zostać dostarczone na potrzeby Wojska Polskiego pierwsze pojazdy 3. generacji. – tak komentował przekazanie pojazdów w grudniu Prezes Zarządu JELCZ sp. z o.o. Marcin Runowicz.

18 podwozi  specjalnych oznaczonych jako Jelcz P882.57 T45 K-MRLS 8×8  do zamontowania modułu wyrzutni K239/Homar-K ma być  dostarczonych w latach 2023-2024. Trzy takie podwozia zostały dostarczone wiosną 2023 r. do Republiki Korei, gdzie – z udziałem specjalistów Jelcza, Huty Stalowa Wola i Grupy WB – zostały na nich zabudowane zespoły wyrzutni i inny sprzęt produkcji południowokoreańskiej, a także wyposażenie łączności i kierowania ogniem, które dostarczyli  polscy poddostawcy. Po skompletowaniu Jelcz P882.57 T45 K-MRLS z napędem 8x8  zaliczył testy mobilności na państwowym poligonie w Changwon na południu Republiki Korei.

Nośnik wyrzutni z Jelcza powstał na bazie zmodyfikowanego czteroosiowego ciągnika siodłowego C882.62 w układzie napędowym 8×8. Wykorzystano długą trzyosobową kabinę, wyposażoną w leżankę. Cechuje ją także wyższy stopień odporności balistycznej i przeciwminowej (zgodny z normą STANAG 4569). Jest przeznaczona do eksploatacji w klimacie umiarkowanym (w zakresie temperatur -30°C do +50°C).

Pojazd został dodatkowo wyposażony w niezależne ogrzewanie wodne o mocy grzewczej 12 kW, ułatwiające rozruch silnika w niskich temperaturach. Zapewnia to specjalny układ podgrzewania silnika, umożliwiający uruchomienie w temperaturze nawet do -30 °C. Samochód posiada także niezależne ogrzewanie powietrzne o mocy grzewczej 4 kW, układ ABS/ASR, wyciągarkę hydrauliczną służącą do wspomagania samoewakuacji oraz układ centralnego pompowania kół. Pojazd obsługiwany jest przez system SASOT, zajmujący się automatycznym sterowaniem kontrolą zdatności, prognozowaniem uszkodzeń i wydawaniem poleceń załodze w zakresie obsługi technicznej.

Spółka Jelcz Sp. z o.o. zapewnia, że jej pojazdy specjalne gwarantują mobilność w trakcie jazd szosowych i terenowych, włącznie z pokonywaniem przeszkód terenowych i wzniesień nie mniejszych niż 35 proc. Model wybrany do transportu wyrzutni ma zdolność pokonywania przeszkód terenowych o wysokości maksymalnej do 30 cm. Przejedzie także rów o szerokości do 60 cm i przeszkodę wodną o głębokości 1m.

Wybrane parametry  taktyczno-techniczne  podwozia:

Długość: 11 m długości,

Szerokość: 2,8 m,

Silniki: MTU 6R1500V40,

Waga: ok. 22,5 tony.

zdjęcie: J. Orzechowska (Jelcz sp. z o.o.)