niedziela, 14 kwiecień 2019 09:23

Nowości AMZ-KUTNO SA: Lekki transporter opancerzony TUR VI

Napisane przez Ry
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Firma AMZ-KUTNO S.A. doskonale wyczuła zapotrzebowanie służb mundurowych na lekki transporter opancerzony, który nadaje się do przewozu 10 osób i realizacji różnorodnych zadań. Demonstrator pojazdu (zbudowany na podwoziu Forda F550) o nazwie TUR VI został po raz pierwszy zaprezentowany na XXVI Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach, a już na początku 2019 r. podpisana została umowa z Komendą Główną Policji na dostawę tego typu pojazdów.

TUR VI stanowił odpowiedź AMZ-KUTNO na zapotrzebowanie rynku na lekkie, opancerzone wozy patrolowo-interwencyjne. Wzrost pobytu na te pojazdy wynikał z rosnących zagrożeń ze strony grup przestępczych i terrorystycznych oraz zauważalnej w świecie tendencji do przechodzenia w siłach zbrojnych z lekkich samochodów terenowych na bezpieczniejsze transportery opancerzone. W założeniu miał to być pojazd zdolny do przewozu do 10 osób (z kierowcą) i uniwersalny, nadający się m.in. do transportu, ewakuacji medycznej, dowodzenia, a także do przewozu szczególnie chronionych ładunków oraz osób chronionych (VIP). Ponadto miał to być wóz wygodny i bezpieczny dla pasażerów, który mógłby poruszać się nie tylko po szosach, ale także po bezdrożach i drogach gruntowych.

Ponadto przed konstruktorami AMZ-KUTNO postawiono zadanie zapewnienia załodze ochrony balistycznej i przeciwminowej (włącznie z improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi) na poziomie 1 wg STANAG 4569A/B, a nawet z opcją rozbudowy do drugiego poziomu. W tym przypadku dodatkowe zabezpieczenie odbywa się kosztem ładowności, wyposażenia lub liczby przewożonych członków załogi.

W celu spełnienia wymagań stawianych przez KGP w postępowaniu przetargowym specjaliści z Kutna wykorzystali podwozie samochodu MAN ze stałym napędem 4x4, które to jest popularne w wielu krajach i zapewnia dostęp do serwisu i części zamiennych. Nie bez znaczenia jest fakt, że to podwozie cechuje się wysoką dopuszczalną masa całkowitą, mocnym 6 - cylindrowym rzędowym silnikiem o pojemności 6871 cm3, i mocy 326 KM/240 kW oraz automatyczną skrzynią biegów. W pojeździe zastosowano wzmocnione zawieszenie przedniej osi z amortyzatorami teleskopowymi i sprężynowymi, z tyłu zaś wykorzystano resory i amortyzatory teleskopowe. Pojazd wyposażono w wielosezonowe opony terenowe 365/85R20, zapewniające bardzo dobra mobilność w terenie i komfort jazdy. We wszystkich kołach zastosowano wkładki typu Run Flat, które umożliwiają jazdę przy spadku ciśnienia spowodowanego strzałem lub przebiciem. W razie poważniejszego uszkodzenia jednego z kół, można je wymienić na koło zapasowe, stanowiące wyposażenie pakietu logistycznego każdego z pojazdów. Pojazd służy do przewozu 6 osób w przedziale dla załogi i dwóch osób w kabinie kierowcy (dowódca + kierowca).

Lekki transporter posiada wiele rozwiązań, które zapewniają bezpieczeństwo, wygodną podróż i szybką ewakuację. Pasażerowie mogą dostać się do środka przez dwie pary drzwi bocznych i pojedyncze tylne. Dodatkowo w środkowej części dachu znajduje się właz ewakuacyjny, który służy jako wyjście bezpieczeństwa lub też może on opcjonalnie służyć do zamontowania obrotnicy do uzbrojenia strzeleckiego lub wyrzutnika granatów dymnych z gazem łzawiącym. Pojazd wyposażono w klimatyzację, system niezależnego ogrzewania, filtrowentylację, ogrzewane szyby boczne i wewnętrzną wyciągarkę elektryczną z liną o długości 25 m.

Pojazd posiada możliwość prowadzenia ognia ze strzeleckiej broni indywidualnej poprzez specjalne „luki strzelnicze” usytuowane na bokach pojazdu. Nad każdym z luków zamontowane są wizjery podglądowe ze szkła kuloodpornego, umożliwiającego obserwację dookólną pojazdu. Pojazdem można też przepychać przeszkody drogowe poprzez specjalnie skonstruowany zderzak przedni pełniący funkcję tzw. „tarana”.

Dwa pojazdy będą wyposażone w specjalną hydrauliczną „platformę szturmową”, umożliwiającą dostanie się do np. budynków, samolotu na wysokość 6 m od poziomu gruntu.

Dodatkowym zabezpieczeniem czuwającym nad załogą LTO jest automatyczny system gaszenia wnętrza pojazdu oraz komory silnika.

Podstawowa wersja opancerzonego pojazdu TUR VI przeznaczona jest do działań patrolowo-interwencyjnych, ale równie dobrze może służyć jako sanitarka wielonoszowa, samochód do przewodu niewybuchów, a także szczególnie chronionych ładunków lub osób. Z tego powodu najnowsza oferta AMZ-KUTNO adresowana jest do funkcjonariuszy służb podległych Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji, funkcjonariuszy Służby Więziennej, a także żołnierzy Wojsk Lądowych i Wojsk Obrony Terytorialnej.

Walory użytkowe tego pojazdy przekonały MSWiA do zakupu na początku 2019 r. ośmiu lekkich transporterów opancerzonych na potrzeby policyjnych antyterrorystów i ochrony VIP. Dostawa wozów odbędzie się w dwóch etapach. Pierwszy z nich zakłada odbiór pięciu pojazdów do 18 grudnia 2019 roku, w tym dwóch z platformą szturmową. Drugi etap to odbiór trzech pojazdów do 17 grudnia 2020 roku.

Podstawowe dane techniczne:

• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu: 15 000 kg,
• Silnik: 6-cylindrowy rzędowy z układem wtryskowym Common Rail (pojemność 6871 cm3, moc 326 KM/240 kW przy 2400 obr./min, moment obrotowy 1250 Nm przy 1200 – 1800 obr./min),
• Prędkość max:
a) po drodze twardej z prędkością maksymalną co najmniej 95 km/h,
b) po bezdrożach w terenie z prędkością maksymalną co najmniej 30 km/h.
• Wymiary: dług. max 7,2 m, szer. max. (bez lusterek) 2,6 m, wys. max 2,9 m (z platformą szturmową max. 3,3 m),
• Napęd: stały (permanentny) na wszystkie koła jezdne (4x4),
• Skrzynia rozdzielcza z blokowanym mechanizmem różnicowym (przełożenia drogowe i terenowe),
• Skrzynia biegów: automatyczna
• Zbiornik paliwa: min 200 l.

 

Czytany 1516 razy

Skomentuj