header portal

poniedziałek, 07 styczeń 2019 17:22

Nowości KOMEL: Silniki elektryczne w pojazdach wojskowych

Napisane przez Ry
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL jest producentem napędów i maszyn elektrycznych dla różnych aplikacji, w tym również wojskowych. Jednym z takich innowacyjnych rozwiązań są silniki elektryczne wykorzystywane do schładzania spalin w prototypowym pojeździe bojowym ANDERS. A innym przykładem są silniki elektryczne z magnesami trwałymi, które zostały zastosowane w systemie stabilizacji armaty w modernizowanych czołgach do standardu LEOPARD II PL.

Projekt polskiej rodziny wozów bojowych ANDERS był opracowany przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM sp. z o.o. z Gliwic. Głównymi założeniami tego projektu było zmniejszenie widoczności termicznej pojazdu opancerzonego poprzez dodatkowe schładzanie spalin.
Najważniejszymi założeniami do napędów elektrycznych było:
• zasilanie dwóch silników z jednego falownika,
• możliwie najmniejsze gabaryty zewnętrzne maszyny,
• praca silników w zakresie prędkości 500 – 4000 obr/min,
• praca w temperaturze otoczenia 80˚C,
• niskie koszty budowy i późniejszej produkcji małoseryjnej

Zadaniem instytutu KOMEL było zaprojektowanie, wykonanie oraz udział w badaniach takiego elektrycznego układu napędowego. Działanie tego układu polega na odpowiednim mieszaniu powietrza z układu chłodzenia ze spalinami. - W tym celu wykorzystywano dwuwlotowy tłumik. Powietrze oraz spaliny tłoczone są przez wentylatory wirujące w przeciwnych kierunkach - wyjaśnia Jakub Bernatt, dyrektor KOMEL. Spaliny mieszają się z chłodniejszym powietrzem, co powoduje obniżenie temperatury odprowadzanych spalin. Wentylatory wraz z silnikami znajdują się bezpośrednio w kanale wentylacyjnym, w którym temperatura dochodzi do 80ºC. Dla takich warunków pracy opracowano specjalny silnik indukcyjny klatkowy typu Sg160XS-4 o mocy znamionowej 18kW i prędkości 4040 obr./min.

- Przeprowadzone badania wykazały doskonałe dopasowanie do urządzeń w zastosowaniach wojskowych. Są ekonomiczne, ciche, bezpieczne i trudno wykrywalne – opisuje Jakub Bernatt.

Warto podkreślić, że KOMEL w ramach polonizacji produktu, jest również producentem dwóch typów silników elektrycznych z magnesami trwałymi, które są składowymi systemu stabilizacji armaty w czołgach LEOPARD, modernizowanych obecnie do standardu LEOPARD II PL.

Wdrożenie obejmowało opracowanie technologii produkcji, stanowisk pomiarowych oraz rozpoczęcie produkcji silników. Silniki napędzają i stabilizują pracę wieży czołgowej (azymut, elewacja). Dodatkowo w ramach realizowanego projektu opracowano i wykonano stanowisko do badań silników z magnesami trwałymi. Stanowisko składa się z zespołu elektromaszynowego oraz zestawu kontrolno-pomiarowego wraz z komputerem pomiarowym.

Pod koniec czerwca 2018 r. podpisano aneks do umowy na modernizację polskich czołgów Leopard 2A4 do standardu Leopard 2PL. Obejmuje on modernizację dodatkowych 14 wozów, przez co ogólna liczba zmodernizowanych czołgów osiągnie łącznie 142.
Zdjęcie: KOMEL

Czytany 810 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 08 styczeń 2019 07:10

Skomentuj

Wyszukaj w artykułach

SONDA