header portal

piątek, 11 styczeń 2019 07:13

Symboliczna dodatkowa podwyżka dla pułkowników, czyli ile jest wart oficerski honor

Napisane przez Wolin
Oceń ten artykuł
(12 głosów)

Nic tak nie dzieli grupy zawodowe jak płace. Można się było o tym przekonać podczas „konsultacji” w resorcie obrony narodowej na temat nowych stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy. Zostały one skierowane do uzgodnień międzyresortowych i opublikowane na stronie Rządowego Centrum Legislacji( RzCL). Należy mieć nadzieję, że trzy tygodnie wystarczą – podobnie jak dwa lata temu - na ukazanie się tych przepisów jeszcze w styczniu w Dzienniku Ustaw i wypłatę podwyższonych uposażeń od następnego miesiąca, z wyrównaniem od początku roku

W rzeczywistości nie były to konsultacje, bo faktyczne decyzje w sprawie podwyżek uposażeń żołnierzy zapadły w wąskim kręgu kierownictwa MON pod koniec ubiegłego roku. Wtedy szef MON Mariusz Błaszczak zaakceptował wstępnie siatkę płac, która była zaskakująca dla żołnierskiego środowiska. Spodziewano się, że średnia kwota 540 zł brutto bez nagród rocznych będzie trochę niższa dla szeregowych a wyższa dla generałów, jak było dwa lata temu lub co najmniej równa i podobna do tej jaką mają otrzymać funkcjonariusze w pozostałych resortach mundurowych.

Tymczasem o ten poziom otarli się jedynie chorążowie, którzy otrzymali najwyższą podwyżkę o 550 zł (grupa 8) oraz kapitanowie ( od 520 do 530 zł w zależności od grupy). Do średniej nieco braku. Tego wyjaśnienia nie było w komunikatach resortu obrony narodowej. Szeregowi uzyskali 450 zł brutto a generał czterogwiazdkowy zaledwie 200 zł, co jest wynagrodzeniem zasadniczym szefa sztabu Generalnego WP. Dobrze to o nim świadczy, bo zapewne, a jestem o tym głęboko przekonany, przed wysłaniem projektu rozporządzenia MON do konsultacji był z nim zapoznany. Inny słowy obecny szef Sztabu Generalnego WP nie przywiązuje wagi do wynagrodzenia, skupiając się na innych bardziej istotnych sprawach dla sił zbrojnych.

Niewiele wyższą od generała podwyżkę mieli otrzymać pułkownicy – o 250 zł znajdujący na stanowiskach zaszeregowanych do grupy uposażenia 16 i 16 C. W ostatniej chwili - jak wynika z analizy siatki płac opublikowanej wczoraj na stronie RzCL – wszystkim pułkownikom dołożono po 50 zł. Był to jedyny efekt tak zwanych konsultacji z przedstawicielami konwentu dziekanów korpusu szeregowych zawodowych, podoficerów i oficerów. A także spełnienie przez szefa MON obietnicy przekazanej telefonicznie po poniedziałkowych konsultacjach kmdr. Wiesławowi Banaszewskiemu, przewodniczącemu Konwentu dziekanów Korpusu Oficerów Zawodowych. Dlatego informację portalu po odbytych konsultacjach opatrzyliśmy tytułem. „Skorzystają oficerowie”. Nie sądziliśmy, że tylko pułkownicy.

Komador Banaszewski jako jedyny uznał siatkę płac za niesprawiedliwą społecznie i demotywującą. Zwrócił uwagę na pogłębiający się niekorzystny stosunek uposażenia oficerów zawodowych w stosunku do szeregowego zawodowego. Zasygnalizował takie zagrożenia jak brak zainteresowania objęciem kolejnych wyższych stanowisk poza miejscem zamieszkania żołnierzy, rosnącej liczby grup kadry zawodowej WP zgłaszającej roszczenia do objęcia ich dodatkiem specjalnym lub służbowym, spadkiem motywacji dla podnoszenia kwalifikacji, czy też obejmowaniem stanowisk na szczeblu związków taktycznych i wyższych z powodu możliwości utraty dodatków. Jednak wszystkie przedstawione w trakcie tych konsultacji argumenty zostały odrzucone.
Komandor Banaszewski początkowo zgodził się na skromne podwyżki dla oficerów, ale zaraz potem się z tego wycofał. I bardzo tego żałował. Jak przyznał nastąpiło to po komunikacie MON, jakoby wszyscy przedstawiciele organów przedstawicielskich wojska przyjęli siatkę płac "z zadowoleniem" i "z satysfakcją".

W piśmie skierowanym do ministra obrony Konwent Dziekanów Korpusu Oficerów Zawodowych podkreślił, że "stał i stoi na stanowisku, że zaproponowane stawki uposażenia zasadniczego są nie do zaakceptowania".

Po tej informacji wydawało się, że zmian w siatce płac nie będzie. Pomimo tych zastrzeżeń podwyższono uposażenia, ale tylko pułkownikom o symboliczne 50 zł. Ta kwota godzi w oficerski honor, a także deprecjonuje oficerów wobec niższych stopniem żołnierzy.

Szef MON rozegrał tegoroczne podwyżki po mistrzowsku, zyskując uznanie najliczniejszych wyborców, czyli szeregowych i podoficerów. Takie działania jednak nie sprzyjają integracji żołnierskiego środowiska i realizacji przyszłych zadań w resorcie obrony narodowej.

Proponuje tę podwyżkę przekazać honorowo na szczytny cel społeczny, wedle uznania dla jakiej organizacji. Najbliższa nadarzająca się okazja to Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Niech każdy pułkownik przekaże co najmniej 50 zł na jej konto jako dowód, że nie każdy oficer jest do kupienia. Nie mówiąc o innych niewymiernych wartościach.
Wolin

Zdjęcie: Rafał Mniedło ( 11 LDKP)

                                    ***

Nowe proponowane stawki opublikowane na stronie RzC wynoszą w przypadku:
• szeregowego – wzrost do 450 zł do 3650 zł ( grupa O)
• starszego szeregowego – wzrost o 450 zł do 3720 zł ( grupa 1)
• kaprala - 4140 zł ( grupa 2)
• st. kapral - 4190 zł ( grupa 3)
• plutonowego – wzrost o 410 zł do 4240 zł (grupa 4)
• sierżanta wzrost o 530 zł do 4440 zł ( grupa 5)
• st. sierżanta - wzrost o 530 zł do 4500 zł (grupa 6)
• mł. chorąży – wzrost o 450 zł do 4560 zł ( grupa 7)
• chorążego - wzrost o 550 zł do 4780 zł ( grupa 8)
• st. chorążego – wzrost o 520 zł do 4890 zł (grupa 9)
• st. chor. sztab – wzrost o 490 zł do 5000 zł ( grupa 10)
• podporucznika – wzrost do 500 zł 5220 zł ( grupa 11)
• porucznika – wzrost o 500-510 zł od 5280 zł do 5330 zł ( grupa `12 i 12 A)
• kapitana – wzrost o 530 – 520 zł  od 490 zł od 5500 zł -5560 zł - 5630 zł (grupa od 13 do 13 B)
• majora – wzrost o 450 zł od 5930 zł - 6010 zł - 6110 zł -6230 zł ( grupa od 14 do 14 C)
• podpułkownik – wzrost o 420 zł od 6530 zł - 6660 zł - 6860 zł - 7210 zł ( grupa od 15 do 15 C)
• pułkownika – wzrost od 300 zł do 350 zł od 7660 zł - 8160 zł - 8660 zł - 9160 zł ( grupa od 16 do 16 C)
• gen. bryg. – wzrost o 350 zł od 9810 zł - 10160 zł - 10560 zł ( grupa od 17 do 17 B)
• gen. dyw. – wzrost o 300 zł od 11160 zł - 11560 zł - 12110 zł ( grupa od 18 do 18 B)
• gen. broni – wzrost o 250 zł od 12810 zł - 13310 zł - 13910 zł ( grupa od 19 do 19 B)
• generała – wzrost o 200 zł do 16 160 zł ( grupa 20 )

Czytany 27154 razy Ostatnio zmieniany piątek, 11 styczeń 2019 07:41

115 komentarzy

  • Link do komentarza troll czwartek, 24 styczeń 2019 19:26 napisane przez troll

    Panowie, zróbmy lepiej wspólnie zrzutkę na "12 generałów", bo im się poziom życia obniży po tych podwyżkach...

  • Link do komentarza starszy chorąży środa, 23 styczeń 2019 16:47 napisane przez starszy chorąży

    W polskiej armii służy prawie 100 tys. żołnierzy, z czego 1,5 tys. to pułkownicy, a 80 generałowie. (http://www.tvn24.pl)
    Trzeba zacząć od głębokiej reformy patologii w armii na jednego pułkownika 65 zołnierzy ! Czyli dwa plutony :) Wtedy możemy mówić o podwyżkach i całej reszcie !!!(ilu żołnierzy przypada na majora to nawet nie napiszę bo okaże się że porucznik/chorąży ma więcej w plutonie :)

    Pozdrawiam wszystkich dyskutantów mam nadzieje, że wiedzą teraz w czym jest problem za "dużo wodzów za mało indian"

  • Link do komentarza florian wtorek, 22 styczeń 2019 09:36 napisane przez florian

    popieram strazaka

  • Link do komentarza Frog niedziela, 20 styczeń 2019 16:33 napisane przez Frog

    Tuy jesteś strażak ty nawet nie wiesz kto moze byc strazakiem ty jestes z Po i szezysz mowe nienawisci jak twoi funfle i chcą być ofiara

  • Link do komentarza strazak PSP niedziela, 20 styczeń 2019 11:26 napisane przez strazak PSP

    podwyzki powinni dostac tylko nauczyciele, straz i policja a nie wojsko

  • Link do komentarza LOKI99 piątek, 18 styczeń 2019 12:43 napisane przez LOKI99

    PŁACZKI...nic ująć, nic dodać. Jest jak jest szkoda więcej pocić i marszczyć czoło PANOWIE. Służyć i czekać do następnej za rok PODWYZKI.

  • Link do komentarza jimi piątek, 18 styczeń 2019 11:51 napisane przez jimi

    https://dziennik-polityczny.com/2019/01/18/skandal-generalowie-zadaja-dymisji-blaszczaka-list-otwarty-do-prezydenta/?fbclid=IwAR0B5kj60yAZ464obztt7mpEjNGUzLvUs9pBe8YOfMA1omjqN8lK4cRVSgY

  • Link do komentarza jimi piątek, 18 styczeń 2019 11:51 napisane przez jimi

    My, niżej podpisani generałowie Wojska Polskiego, nie zgadzamy się z decyzją Ministra Obrony Narodowej Mariusza Błaszczaka ws. nowych stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy. Pod koniec ubiegłego roku szef MON Mariusz Błaszczak zaakceptował wstępnie siatkę płac, która była zaskakująca dla żołnierskiego środowiska. Szeregowi uzyskali 450 zł brutto a generał czterogwiazdkowy zaledw

  • Link do komentarza kolo czwartek, 17 styczeń 2019 09:22 napisane przez kolo

    do "niedługo kapral"..........
    chyba w Rosji radzieckiej szeregowi pułkami dowodzili... podczas II WŚ.... Szeregowy ...niedługo kapralu... ogarnij się :):)

  • Link do komentarza chow środa, 16 styczeń 2019 17:48 napisane przez chow

    do niedługo kapral
    Jako że nie długo zostanie Pan podoficerem to wypadałoby poznać struktury obowiązujące w wojsku.

  • Link do komentarza niedługo kapral środa, 16 styczeń 2019 16:28 napisane przez niedługo kapral

    wtorek, 15 styczeń 2019 09:38 napisane przez Podoficer

    Panie Podoficer, znam przypadki kiedy starsi szeregowi dowodzili pododdziałami w sile pułku i to bez dodatków i też radzili sobie bez problemu. Pzdr.

  • Link do komentarza Podoficer wtorek, 15 styczeń 2019 09:38 napisane przez Podoficer

    poniedziałek, 14 styczeń 2019 11:29 napisane przez Wader

    ''Panowie Ministrowie, posłowie, senatorowie i inni cywilni oficjele Państwa Polskiego, Pamiętajcie, jak przyjdzie potrzeba aby WP zabezpieczyło jakieś wasze święta i imprezy to sobie rozkazy i prośby kierujcie bezpośrednio do podoficerów i szeregowych!!!"
    Panie Wader, są jeszcze podoficerowie, którzy dowodzili pododdziałami liczącymi powyżej batalionu bez dodatków i radzili sobie bez problemu. Tak i teraz sobie poradzą z rozkazem od Ministrów itp.
    Pozdrawiam

  • Link do komentarza Starszy Szeregowy od 12 lat wtorek, 15 styczeń 2019 07:36 napisane przez Starszy Szeregowy od 12 lat

    Do Wader:
    I jak tutaj można mieć szacunek do oficera, który pisze takie rzeczy?? Jakby każdy pomyślał co pluje na te podwyżki to by wiedział, że każdy na nich zyskał, bo dużo rzeczy jest uzależnionych od podstawy najniższego uposażenia w Wojsku Polskim. Nie będę pisał co jeszcze każdemu wzrośnie oprócz podstawy. Ponadto czy by czym dostał 450zl czy 150 to i tak bym się cieszył, bo dobrze rozporzadzajac pieniędzmi stać mnie na wszystko.

    Ponadto jestem za przywróceniem obowiązkowej zasadniczej służby która przy kilku "ulepszeniom" działa by lepiej niż WOT-y z mniejszym nakładem finansowym przez które cierpią jednostki liniowe. A pieniądze z WOT powinny być pompowane w dobry nowoczesny sprzęt od podstaw.... Bo jak żołnierz w XXI wieku może nie mieć kolimatora na wyposażeniu tylko strzelać na przyrzadach celowniczych....?? To są podstawy!!!

  • Link do komentarza Wader poniedziałek, 14 styczeń 2019 11:29 napisane przez Wader

    Panowie Ministrowie, posłowie, senatorowie i inni cywilni oficjele Państwa Polskiego, Pamiętajcie, jak przyjdzie potrzeba aby WP zabezpieczyło jakieś wasze święta i imprezy to sobie rozkazy i prośby kierujcie bezpośrednio do podoficerów i szeregowych!!!

  • Link do komentarza St. Sierż. poniedziałek, 14 styczeń 2019 10:25 napisane przez St. Sierż.

    Tak, traktujemy służbę Ojczyźnie jak zwykłą pracę ale tylko w czasie pokoju. Mamy takie czasy, że to pieniądz rządzi w dzisiejszych czasach i za coś te bułki w sklepie trzeba kupić. Natomiast gdyby doszło do jakiegoś zagrożenia Państwa, to jestem przekonany, że nie tylko żołnierze stanęliby w obronie Ojczyzny ale i znaczna większość cywili. Każdy z nas w mundurze, ma wiedzę jak posługiwać się bronią i za to pobiera wynagrodzenie, a jakie powinno ono być to wszystko wynika z sytuacji na rynku cywilnym. Obecnie za dużo osób nie czeka za bramą, żeby uderzyć w kamasze. Ludzią dużo bardziej opłaca się pracować w cywilu za lepsze pieniądze, dlatego też, zamiarem MON było podniesienie uposażenia najniższych stopniem ażeby młodych ludzi przyciągnąć do wojska.

  • Link do komentarza BRUNON poniedziałek, 14 styczeń 2019 07:57 napisane przez BRUNON

    Czytam te polemiki, dyskusje, skakanie do gardła jeden drugiemu itd. Żenada Panowie, żenada. Tak to Wy nie znajdziecie uznania i szacunku w Społeczeństwie. Traktujecie służbę dla Ojczyzny jako zwykłą pracę.

  • Link do komentarza Kapral w dodatku starszy niedziela, 13 styczeń 2019 22:11 napisane przez Kapral w dodatku starszy

    Propozycja by Panowie oficerowie honorowo przekazali 50 zł na cel charytatywny super. Tylko z info wynika, że jefmorazoeo. Jeżeli już tacy honorowi to wychodzi, że oddawać należy cały czas te "darowane" pięć dych. Co daje rocznie 600 zł.

    Ps. Tego to już raczej nie zrobią.

  • Link do komentarza Paweł niedziela, 13 styczeń 2019 22:03 napisane przez Paweł

    Do kpr. - co Ty z siebie robisz.... Szanuje podoficerów, oficerów, starszych oficerów jak i szeregowych i starszych szeregowych, Iveco, Iveco, potem Iveco, pewne boli, nie wiem , zmokłeś, inni też zmokli, odpuść, szanuje tych wszystkich ktorzy zmokli, a w każdym korpusie znajdą się Ci ktorzy mokną bo: lubią, chcą, czują że powinni, albo icm kazali moknąć, znam takich z TWOJEGO IVECO i im nie zazdroszcze bo odwalą swoją robotę ale ten jak głupek dalej będzie siedział w tym IVECO.... Ile znamy stanowisk, czy etatów jak kto zwie, dajcie już spokój bo sie naprawde nie dobrze robi, kapral, pulkownik, szeregowy czy chorąży? Każdy jest potrzebny ale z reguły w każdym z tych stopni znajdzie się ktoś przez kogo cierpi reszta o stopniu podobnym, ale kapral na kaprala nie spojrzy, szeregowy na szeregowego itd. itp..... K...a czasami mi soe wydaje ze za 2 j....e złote polskie byście oczy wydrapali bo ja kapral a on szwej ... Spokojnej nocy wszystkim życzę. Ps. Jak soe to wszystko czyta to chwilami ma się nadzieję ze ktoś w końcu napisze - PODWYŻEK NIE BĘDZIE- TEMAT ZAMYKAM.... Jeszcze raz spokojnej....

  • Link do komentarza Kapral ale mądry niedziela, 13 styczeń 2019 18:31 napisane przez Kapral ale mądry

    Panowie pułkowniki jako pierwszy będę szedł z Wami w marszu po większe podwyżki, jak tylko załatwicie reszcie plebsu dodatkową normę przy odprawie mieszkaniowej.

  • Link do komentarza do weteran niedziela, 13 styczeń 2019 16:52 napisane przez do weteran

    trafne spostrzeżenie. tą podwyżkę muszą wszyscy żołnierze zrozumieć jako wyrównanie kolosalnych różnic kwotowych między korpusami za co większość żołnierzy dziękuje Panu Ministrowi Błaszczakowi. Elity dalej tego nie rozumieją. Jeszcze raz dziękuję Panu Ministrowi Błaszczakowi za wrażliwość społeczną jaką okazał i nie daje się elitą okręcić.

  • Link do komentarza Szeregowy niedziela, 13 styczeń 2019 15:32 napisane przez Szeregowy

    Mam nadzieję, że wyrobią się z biurokracją i podwyżka z wyrównaniem będzie od lutego. Mam pierwsza ratę kredytu już na poczet podwyżki

  • Link do komentarza Weteran niedziela, 13 styczeń 2019 12:17 napisane przez Weteran

    Czytam co tu wypisujecie i jedynie takie mam spostrzeżenie w 2004 r Oficerowie starsi i młodsi otrzymali ponad 500 zł szeregowy i podoficer ok 200 zł. Napisano wówczas, że Oficerowie mają kontakt z innymi nacjami wojsk i nie stać ich na postawienie kawy, nikt wówczas nie protestował. Skoro teraz Minister powiada, że musimy zachęcić do zwiększenia liczebności żołnierzy w wojsku a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo naszego kraju. Panowie co jest ważniejsze kawa czy bezpieczeństwo???

  • Link do komentarza ŻoŁnierz niedziela, 13 styczeń 2019 11:42 napisane przez ŻoŁnierz

    Bardzo Dobrze z Najniższe stopnie otrzymają podwyżkę większą niż oficerowie i starsi podoficerowie..... Oni i tak mają duże pensje za pracę którą za nich wykonują szeregowi i podoficerowie młodsi. By się wstydzili biorą i tak dodatkowo jeszcze nagrody pieniężne których w roku jest około 10. Czyli jakieś 7000 tys w skali roku...

  • Link do komentarza Szeregowy niedziela, 13 styczeń 2019 10:51 napisane przez Szeregowy

    Żenada Panowie. Od szeregowego do oficera.
    Nosimy jeden mundur, a kłócimy się o to kto ważniejszy. Ani jedni ani drudzy nie są w stanie istnieć bez siebie. Najlepiej jakby dali wszystkim po równo wtedy różnice zostałyby te same jak dotychczas i byłoby ok. Jakoś w innych służbach można dać wszystkim tak samo bez znaczenia jakiego jest stopnia i żyją w zdecydowanie lepszej atmosferze niż My. Traktujmy się wzajemnie jak zawodowcy, a może zaczniemy się lepiej rozumieć. Przestańmy obrzucać się błotem i zacznijmy się jednoczyć. Razem jesteśmy w stanie zrobić więcej niż osobno. Nie ma innej możliwości jesteśmy od siebie uzależnieni podczas służby. Skoro władza widzi że jesteśmy podzieleni to może manipulować jednymi lub drugimi. Jeśli bylibyśmy całością zapewne nikt by nie był pokrzywdzony. Pozdrawiam.

  • Link do komentarza damian niedziela, 13 styczeń 2019 09:57 napisane przez damian

    Cytat z pisma Min. Błaszczaka do kmdr Banaszewskiego:
    "Jednocześnie podkreślam, że zwiększenie uposażeń to proces, który docelowo obejmie również korpus oficerów starszych."

    Tzn., że Panie i Panowie oficerowie są jesz ,d przed podwyżkami. Więc dotrzyj łzy i nie rozpaczaj dziś nawet małe dziecko wie, pogoda jest dla bogaczy, dla niebogaczy są prognozy złe, raczej złe.....

  • Link do komentarza Zygmónt Mósiał niedziela, 13 styczeń 2019 08:59 napisane przez Zygmónt Mósiał

    fiat 3 nie jestem oficerem kapral

    A czy ja mówię, że pdf i of nie mają prawa chorować ? Piszę tylko, że szeregowy po DOBRZE wykonanej robocie w różnych warunkach ma prawo zachorować, bo jest tylko człowiekiem. A jak jeden pdf z drugim of nie idą na chorobowe chociaż są chorzy, to są po prostu głupi, roznoszą bakterie i wirusy po zdrowych ludziach, żeby im czasem 80% nie naliczyli, bo bidoki nie mają pieniędzy. Wtedy zaczyna się sterowanie szeregowymi co mają robić, a samemu pdf i of zamyka się w kancelarii i gripexuje od 8 do 1530.

  • Link do komentarza st. szer. Robert niedziela, 13 styczeń 2019 07:14 napisane przez st. szer. Robert

    Smutne to co piszecie, zaglądacie innym do portfela nie rozważając co możecie zrobić aby napełnić swój. W każdym korpusie są czarne owce ale niektórzy Panowie stwierdzają, że tylko szeregowi są rozczeniowi, że tylko szeregowi chorują bla bla bla...ale co byście zrobili bez tych "niewykształconych" pozbawionych uczuć oraz kręgosłupów moralnych szeregowych...dowodzili byście sobą wg szczebli dowodzenia...? Weźcie się lenie za robotę, MON to nie wszystko a jak chcecie zarabiać to ruszcie dyńką, bo to szeregowy potrafi podbicem kilku stron zarobić 3 swoje monowskie uposażenia /m-c. Szkoda ,że nie wykorzystujecie naszych potencjałów, bo przecież wymagane od nas jest wykształceniae gimnazialne i mamy zakaz myślenia w waszym trepowskim rozumowaniu. Pozdrawiam

  • Link do komentarza Negrom56 sobota, 12 styczeń 2019 20:25 napisane przez Negrom56

    Witam wszystkich. Przyglądam się tym podwyżkom i przyglądam i zauważyłem ciekawą rzecz, a mianowicie. Czy ktoś z Was zauważył , czy uwzględnił INFLACJĘ? Np rok 2009 ppor ( niech będzie środek tabeli) - zarobek 3800 brutto. Inflacja od 2009-2019 wyniosła ok 18 % między 2007-2017 20% i tym przykładem się posłużę. Czyli zarobki ppora z2009 na ówczesne czasy powinny ( uwzględniając inflację) wynosić ok 4560. W tym roku podwyżka z 4800 do 5220. 5220 - 4560 ( zarobki ppor z 2009 + inflacja) daje 660 zł. Dzielimy na 10 lat nastepnie minus 18% daje 54 zł na rękę. Czyli Nasze podwyżki średnio wynoszą 50 zł co roku ( uwzględniając inflację) czy to dużo czy mało? Kwestię zostawiam Wam

  • Link do komentarza Pdf z linii sobota, 12 styczeń 2019 18:59 napisane przez Pdf z linii

    Jak nie pasuje to do cywila napisane przez szer. 9 lat i pdf od 6 pozdro dla kumatych z linii

  • Link do komentarza fiat3 sobota, 12 styczeń 2019 18:56 napisane przez fiat3

    do kpr.
    Za 11,50 mamy sobie zapewnić tzw. obiad i kolację . Spanie mamy zapewnione w koszarach tam gdzie są ćwiczenia razem ze śniadaniem takim że nasze na służbie jest o 100 razy lepsze. Codziennie na koniec ćwiczeń jeździmy po miejscowych Lidlach albo Auchan i kupujemy sobie coś na następny dzień bo więcej nie można brak lodówek niestety jest problemem.

    do służbista
    Mówisz że d...py byś nie ruszył. Szybko by to się odbiło na tobie przy kolejnym opiniowaniu.

    do WILK
    A myślisz że pdf. nie choruje że tylko biedny szeregowy marznie i zapierdala. Zapraszam do SIL-u na pewno znajdziesz ogrzewane hangary i kogoś co będzie trzymał nad tobą parasolkę kiedy pada deszcz i piździ na dworze jak w kieleckim. Jeszcze ciepłą herbatkę ci przyniosą.

startPoprzedni artykuł1234Następny artykułkoniec

Skomentuj

Wyszukaj w artykułach

SONDA