poniedziałek, 21 styczeń 2019 19:50

Hit HSW SA: Samobieżny moździerz kalibru 120 mm RAK

Napisane przez Ry
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Samobieżny moździerz kalibru 120 mm RAK jest oryginalną polską konstrukcją powstałą w Hucie Stalowa Wola SA, która doczekała się wdrożenia w Siłach Zbrojnych RP. Jest to system autonomiczny i w pełni automatyczny, z bardzo zaawansowanym, zautomatyzowanym systemem dowodzenia i kierowania ogniem, a dzięki zamkniętej konstrukcji wieży – w pełni chroni załogę. Unikalnym rozwiązaniem jest możliwość ochrony własnego stanowiska ogniowego poprzez wykorzystanie opcji prowadzenia ognia do celów, które są widoczne na wprost . Może być hitem eksportowym polskiego przemysłu zbrojeniowego.

Prace nad moździerzem RAK rozpoczęto w 2006 roku, natomiast pierwsze prototypy zaprezentowano w 2009. Miał zastąpić używane w wojsku moździerze 98 mm. Zakładano, że moździerz otrzyma dwa rodzaje opancerzonego podwozia – kołowe na podwoziu ROSOMAK (M 120 K) oraz gąsienicowe (M 120 G) do poruszania się w trudnym terenie, które należało opracować od podstaw. Głównym elementem systemu RAK jest całkowicie autonomiczny moździerz kalibru 120 mm. Jako jeden z nielicznych moździerzy na świecie dysponuje możliwością prowadzenia ognia od minus 3 stopni położenia lufy aż do plus 80 stopni, w tym również zwalczania celu ogniem na wprost. Do tej pory moździerze strzelały powyżej 45 stopni położenia lufy.

Dzięki wyposażeniu moździerza w zaawansowane elektroniczne systemy sterowania i celowania, moździerz może trafiać w cele oddalone od 8 do nawet 12 km. Szybkostrzelność RAKA wynosi 6-8 strzałów na minutę, czas przejścia z położenia marszowego do bojowego trwa do 30 sekund, zaś czas opuszczenia stanowiska następuje w ciągu kilkunastu sekund po ostatnim strzale, dzięki czemu znacząco maleją szanse namierzenia (moździerza) przez przeciwnika. Moździerz wyposażono w system wykrywania opromieniowania wiązką lasera SSP-1 Obra-3 oraz w wyrzutnię granatów dymnych. Dodatkowo, załoga jest informowana o zagrożeniach wykrytych przez system sygnalizacji skażeń Taifos-B i dysponuje aparaturą do odkażania ZOD-2.

Za poprawne funkcjonowanie systemu odpowiadają m.in. takie elementy jak komputer balistyczny z oprogramowaniem systemu dowodzenia i kierowania ogniem, bardzo dokładny system nawigacji inercyjnej wspomagany GPS (w przypadku braku lub zakłócenia sygnału GPS – moździerz w dalszym ciągu może realizować zadania ogniowe z wymaganą dokładnością), system celowniczy CM120 z celownikiem ZIG-T-2 (z dalmierzem laserowym i kamerą termowizyjną), automatyczny układ ładowania amunicji, a także układ automatycznego naprowadzania działa na cel.

Uzbrojeniem RAK-a są pociski kalibru 120 mm, które mogą być przewożone w liczbie 46 sztuk, z tego 20 w magazynie obrotowym a pozostałe w przedziale amunicyjnym. Moździerz może oddawać strzały klasyczną amunicją, ale także pociskami kasetowymi przeznaczonymi do niszczenia pojazdów opancerzonych. Ważną zaletą systemu jest fakt, że samą wieżę można przeznaczyć do innych zastosowań. Możliwe jest jej zamontowanie na okrętach czy fortyfikacjach.

System cechuje się wysokim stopniem automatyzacji kierowania ogniem i dowodzenia. Umożliwia zdalne prowadzenie ognia, wykorzystując namiary celu wysłane m.in. przez zwiadowcze drony. Co więcej, konstruktorzy tak zaprojektowali RAK-a, aby mógł stać się bezzałogowym środkiem bojowym. Zamontowane komputery pokładowe pozwalają na całkowicie zdalne prowadzenie ognia poprzez komendy wydawane z bojowych wozów dowodzenia lub innych miejsc. Dodatkowo, dowódca czteroosobowej załogi pojazdu dysponuje systemami, które umożliwiają mu obserwację pola walki w zakresie 360 stopni zarówno w dzień, jak i w nocy, wykorzystując do tego kamerę dzienną lub termowizyjną. Wewnątrz pojazdu zamontowano również hybrydowy system nawigacyjny (składający się z systemu nawigacji inercyjnej TALIN 5000, z odbiornikiem GPS z modułem SAASM) i zaawansowany, cyfrowy system łączności.

Ważnym elementem systemu RAK jest możliwość sterowania całą baterią moździerzy (8 samobieżnych wozów), za pośrednictwem specjalistycznych wozów dowodzenia, składających się na kompanijny moduł ogniowy (KMO). Jest to możliwe dzięki wyposażeniu wszystkich elementów systemu RAK w zintegrowany system łączności, dowodzenia i kierowania ogniem C4. (Command, Control, Communication, Computing And Intelligence). Jest on oparty na unowocześnionym systemie dowodzenia TOPAZ polskiej firmy WB Electronics SA. Poza kilkoma elementami importowanymi (np. wspomniany wcześniej systemem nawigacji inercyjnej TALIN 5000, czy też moduł SAASM odbiornika GPS) wszystkie rozwiązania systemu wieżowego są polskiej konstrukcji.

Niedawno wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz w odpowiedzi na interpelację posła Zdzisława Gawlika poinformował, że aktualnie jest prowadzona praca rozwojowa pt.: „Amunicja do 120 mm moździerza” kr. RAK AMUNICJA. Będzie ona zaliczana do najnowocześniejszych rozwiązań na świecie. Donośność maksymalna dla pocisku odłamkowo-burzącego będzie wynosiła ponad 10 km. Ponadto, nabój będzie posiadał unikalny w skali światowej zapalnik, opracowany w trakcie pracy rozwojowej.

Aktualnie trwa proces pozyskania nowoczesnej amunicji odłamkowo-burzącej, dymnej i oświetlającej. W szkoleniu kompanijnych modułów ogniowych 120 mm moździerzy samobieżnych RAK na podwoziu kołowym KTO „ROSOMAK” są wykorzystywane 120 mm naboje moździerzowe odłamkowo-burzące OF-843B zmodernizowane (OF-843BM).

Dzięki podpisanej 28 kwietnia 2016 r., umowie między Inspektoratem Uzbrojenia a Hutą Stalowa Wola SA, Siły Zbrojne mają w latach 2017-2019 otrzymać 64 moździerze oraz 32 artyleryjskie wozy dowodzenia. Pierwszą jednostką, do której trafił nowy sprzęt była 17. Wielkopolska Brygada Zmechanizowana. Moździerze RAK są też na wyposażeniu 12 Brygady Zmechanizowanej w Szczecinie oraz w 5 batalionu strzelców podhalańskich w Przemyślu w tworzonej 18 Dywizji Zmechanizowanej.  Ry

                                                   ***

Parametry techniczne podwozia kołowego:
• pokonywanie wzniesień: 60 proc.
• przechył boczny: 35 proc.
• przeszkody pionowe: 0,5 m
• rowy: 2,1 m
• brody: 1,5 m
• maks. prędkość po drogach: 80 km/h
• zasięg na pełnych zbiornikach: min. 500 km
• masa całkowita: maks. 24 500 kg
• długość nośnika: 7 700 mm
• szerokość: 2 800 mm
• odporność balistyczna: poziom I wg STANAG 4569
• silnik – typ: SCANIA DI1249A03P
• moc: 294 kW

Czytany 2176 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 13 czerwiec 2019 08:25

Skomentuj