header portal

środa, 30 styczeń 2019 07:17

Nowości S4T: System autonomicznego lądowania i wymiany baterii dla dronów

Napisane przez Ry
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Polska firma Solutions 4 Tomorrow, sp. z o.o. (S4T) opracowała specjalny system autonomicznego lądowania bezzałogowych statków powietrznych (BSP) na mobilnej stacji dokującej, która umożliwia również automatyczną wymianę baterii w dronie. Jako pierwsza z tego rozwiązania skorzysta Państwowa Straż Pożarna.

Gdańska spółka S4T zajmuje się wdrażaniem i rozwijaniem technologii związanej z bezzałogowym statkami powietrznymi, która ma podnieść poziom ich autonomiczności, zwiększając bezpieczeństwo oraz poszerzając zakres możliwości użycia dronów. Rozwój tej technologii jest możliwy dzięki udziale w programie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju "e-Pionier". Projekt od połowy 2017 roku jest rozwijany pod nazwą "System precyzyjnego lądowania na niestabilnej platformie dla jednostki bezzałogowej" i realizowany przy wsparciu Centrum Naukowo Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej - Państwowy Instytut Badawczy.

Jedną z poważnych wad związanych z użytkowaniem dronów jest stosunkowo krótki czas pracy na baterii. Dotychczasowe rozwiązania pozwalają najczęściej na lot nie dłuższy niż 30 minut.

- Opracowujemy system, który pozwoli na w pełni autonomiczne lądowanie jednostki bezzałogowej na niestabilnej platformie, takiej jak, poruszający się samochód bądź łódź – informuje Łukasz Raczkowski z S4T. Rozwiązanie to zakłada również budowę stacji dokującej, w której możliwa będzie automatyczna wymiana baterii. Dron ląduje samodzielnie, a po wylądowaniu w stacji dokującej wymieniana jest automatycznie bateria bądź przesyłka w zależności od zastosowania drona.

W precyzyjnym i autonomicznym lądowaniu, zwłaszcza na poruszającym się obiekcie, pomaga technologia nawigacji optycznej. - Identyfikuje wówczas markery, które są na stacji dokującej. Odczyt z tych markerów pozwala na bardzo dokładne pozycjonowanie się względem stacji dokującej. Dzięki temu dron jest w stanie bardzo precyzyjnie określić jej pozycję i wylądować w tym miejscu, w którym jest to potrzebne. To zupełnie innowacyjne rozwiązanie – twierdzi Łukasz Raczkowski.

Trwająca około minuty procedura wymiany baterii umożliwi praktycznie nieprzerwaną możliwość obecności drona w powietrzu, co znacząco zwiększy zakres jego możliwości operacyjnych.

Bezzałogowy statek powietrzny, który będzie wyposażony w technologię opracowaną w firmie S4T może być wykorzystywany, przy minimalnym udziale człowieka, nie tylko przez służby mundurowe, ale także przez sektor prywatny. Chodzi o takie zadania jak np. monitorowanie przez drony infrastruktury krytycznej, dużych obszarów o złożonym usposobieniu terenu, stanu urobków w górnictwie, czy też pomiarów zanieczyszczenia powietrza.

Demonstracja pierwszego prototypu miała miejsce na targach IFRE Kielce 2018. S4T wraz z firmą Frank Cars przygotowała demonstracyjny pojazd dedykowany straży pożarnej z rozwiązaniem S4T wbudowanym w konstrukcję pojazdu. Przygotowany przez S4T dron wykonał wtedy około 30 startów i lądowań z samochodu firmy Frank Cars, bez ingerencji operatora.

 W 2018 r. firma brała udział w prestiżowym akceleratorze przedsiębiorczości MIT Enterprise Forum Poland, realizowanym przez Fundację Przedsiębiorczości Technologicznej. Zespół S4T zakwalifikowali się do finałowej piątki startupów, które w nagrodę poleciały do USA, by wziąć udział w warsztatach MIT. Ponadto rozwiązaniem gdańskiej spółki jest zainteresowane PGNiG, które widzi w nim potencjał do tworzenia map zanieczyszczenia powietrza.

Zdjęcia: S4T

 

Czytany 831 razy

Skomentuj

 

rekrutacja i kandydaci



kategoria

      

      

Powitanie

      

      

      

Wyszukaj w artykułach

PRZEGLĄD MEDIÓW

SONDA